Екатерина Гецова / от изложбата
18 ноември – 1 декември 2019
галерия „Аросита“, София
Виното опиянява, но не по-малко опияняваща е силата на креативността. Именно креативността води Катя Гецова към непрекъснато и продължително изследване и експериментиране. Нейният безкраен извор на идеи не стихва.
Единадесетата самостоятелна изложба на Екатерина Гецова е посветена на нейната 75-годишнина. Многобройни са участията ù в общи изложби и наградите; проектите ù за градска архитектура и интериор в България, Япония (последните с декоративно-монументален характер в размери 11 х 2 и 9 х 2 метра).
За Екатерина Гецова опияняващият еликсир на истината е стъклото. От него и чрез него тя черпи вдъхновение, стимул и мотивация вече повече от пет десетилетия. Този изключително трудоемък, недружелюбен материал (горещ и едновременно студен, остър и същевременно чуплив) в ръцете ù е изцяло опитомен. И това е видно, ако погледнем дори само част от създаденото от Катя Гецова до момента. Не са много авторите, които чрез едно изразно средство навлизат в полето и на скулптурата, и на инсталацията, и на стенното пано, и на пластиката, на декоративно-монументалните проекти в архитектурна среда, на утилитарния предмет.
В последната си изложба Екатерина Гецова показва разнообразни пластични решения, създадени през различни периоди от творчеството ù. Пана (от 80-те и 90-те години), серия от най-новите ù пластики и инсталация, създадена специално за пространството на галерията.
В паната стилът ù е силно разпознаваем, специфичната техника е лично откритие на авторката, което позволява постигането на особена релефност и абразивност, облечени в цвят, чрез които стъклото губи изначалните си качества на прозирност и придобива измерения на плътна маса, наподобяваща керамика.
Втората група пана са изработени в смесена техника, съчетаваща ситопечат, релеф, рисувано стъкло. Абстрактни или фигурални, геометрични или инкрустирани, елементите в тези пана се подчиняват на една вътрешна структура, композиционна цялост, които Гецова е доказала, че владее безупречно. В тях зрителят открива детайли от заобикалящата ни действителност, чиято цел не е да оформят цялостна картина или определен сюжет, а да провокират съзнанието, да го пренесат в свят на преживявания и спомени. Те са визуален ключ към пъзел, който трябва да подредим сами. Тези картини от стъкло се основават на пластичното, надхвърлят декоративното, докосват се до живописното и графичното, оформяйки онзи синтез от възгледи и технически способи, който откроява Катя Гецова като автор. И макар изградила вече име, което недвусмислено се свързва с изкуството
на стъклото, тя не спира да търси и експериментира, да надхвърля собствените си постижения.
От няколко години Екатерина Гецова е запленена от дървото като материал. В новите ù серии пластики
дървото е суров, почти необработен блок
(някъде просто оцветен), който служи за основа на стъклените елементи. Тази негова функция на постамент обаче е само привидна. Улавяйки ефекта на грубата тактилност на дървесината, отразена от гладкото стъкло, авторката противопоставя двата материала и същевременно създава една особена симбиоза между тях. Меката, топла и плътна структура на дървото и крехкото прозрачно стъкло съжителстват в пълна хармония. Този ефект е подсилен от ритмичното редуване на поглъщащи и отразяващи светлината повърхности. Стъкленият детайл органически се слива с основата и я разгръща, придавайки ù нов смисъл и реалност. Стъклото пронизва остро дървото или се „стича“ плавно от него, подобно на течна смола, допълвайки естествено формата му.
В някои от пластиките чистотата на формата е завладяваща. Опростена, свободна от излишни натрупвания и прекомерна обработка, тя действа медитативно, потапя ни в друго измерение. Овалните, плавно извиващи се, прозрачни силуети ни отвеждат някъде в самото начало, когато от първичния хаос се ражда материята...
Дългогодишният опит и професионализмът на Катя Гецова ù позволяват да се забавлява в процеса на създаване на произведението. Последните ù работи оставят усещане за игра с материала. Игра между въображението, разума и опита. В тях присъстват и хумор, и закачка със зрителя, към когото авторът намигва и се усмихва. Лекотата обаче е измамлива, илюзорна. Съвременни, концептуални и загадъчни, пластиките на Катя Гецова разширяват границите на художественото стъкло и представите за него. През нейните очи възможностите за неговите приложения изглеждат неизчерпаеми. В ръцете ù стъклото е загубило всякакви следи от прахта и патината на традицията.
А каква е символиката на пресушените бутилки вино? Те ни карат да си зададем въпроса: Дали всичко е изпито? Или тепърва ще се лее още много от този божествен еликсир.