

Завръщането на културната сцена на една от традиционните в миналото инициативи на СБХ – Националната изложба „Рисунка и малка пластика“, провокира възстановяването на друга, също позабравена практика – възлагането и разпространението на специално създаден за целта плакат.
Серията изложбени плакати „Рисунка и малка пластика“, създадени от Радослава Боор, е повод, този жанр отново да попадне във фокуса на вниманието. Очевидните достойнства на предложените проекти станаха причина да бъдат отпечатани три от четирите варианта, предложени от авторката.
Работите на Радослава Боор категорично се отличават от баналния и често пъти силно компромисен модел на повечето изложбени плакати, състоящ се в механично съчетаване на репродукция и текст. Напротив, те изпъкват със своята идея, с хармоничния синтез между образност и шрифт, имат знаково внушение и изпълняват основната мисия на плаката – приковават вниманието на зрителя дори в забързаното и преситено с образи ежедневие.
Художничката умело се възползва от природата на плаката – този несравним комуникатор сред визуалните изкуства, който е първият посредник между публиката и творбите и остава основополагащ за комплексната визуална идентичност. Тази, която характеризира изложбеното събитие, придава му устойчивост, прави го разпознаваемо и се превръща в негова емблема и документ.
Новосъздадените плакати за изложбата „Рисунка и малка пластика“ са и основание за препратки към образци, създадени в миналото за същата изложба. Умишлено е подбран плакат на един от признатите майстори на графичния дизайн Парашкев Фереджанов (р. 1943) не само защото работата му е потвърждение, че естетическите достойнства и сполучливата творческа находка са устойчиви във времето, но и защото точно този плакат, създаден през 1983, никога не вижда бял свят. Любопитни са възможните паралели при интерпретирането на темата, използваната символика, в композиционното решение и общото внушение. Навремето този плакат не е реализиран, защото е предпочетен друг типографски вариант, и тук е неговата първа публикация.
Парашкев Фереджанов
Уместно е да припомним, че до средата на 90-те години СБХ е оснвният възложител на плакати за акцентните изложби в София и в страната, привличайки за целта редица български автори. Повечето от плакатите са реализирани във функциониращата тогава към Творческия фонд на СБХ печатна база в кв. „Княжево“, техниката е ситопечат (сериграфия), тиражът им най-често е 50 броя, а основното разпространение е по афишните колонки в града.
Осъвремененото входно пространство на СБХ – „Шипка“ 6, системата, позволяваща експониране на широкоформатни плакати, достъпният и качествен дигитален печат в комбинация с огромната публичност на виртуалното пространство дават основание да разчетем настоящите положителни примери като знак за възможното „съживяване“ на изложбения плакат – нещо, което художниците и публиката заслужават.
Родена в София, Радослава Боор – Даскалова е второ поколение художник. Завършва „Книга и печатна графика“ в НХА. Представител на „новата вълна“, Радослава Боор се отличава със своята творческа и граждансuа активност, автор е на проекта в развитие „Ние сме Земята“, съорганизатор и куратор е на международната плакатна акция ARTtention и е носител на пет международни награди за плакат. Независимо че живее и работи в Прага, нейните плакати са част от българската сцена, а през декември я очакваме в София като член на международното жури на 11. Международно триенале на сценичния плакат. https://www.radoslavaboor.com.
Албена Спасова