Галерия (1)

Иван Русев / от изложбата

21 ноември 2019 – 17 май 2020
НГ – Квадрат 500

Дух и материя се сливат в едно, за да ни въведат в света на скулптора Иван Русев, който разказва своята творческа философия чрез каменни обекти, плод на неговата креативност и материализирани от ръцете му. „На 65 милиона години – камъкът“ е проект, чиято поява има логично обяснение. След „Мраморният град на изкуствата“ (2014) и „На 60 милиона години – реката“ (2014) художникът решава да почете материала, който през годините творческа работа е припознал за свой и чрез него умело облича във форми визията си за изкуство, своя житейски мироглед, превърнал се в мощен двигател на цялостното му артистично съществуване.

Материалът за скулптора като творец е водещ в изграждането на формата; изборът на материал следва идеята и проекта. В творчеството на Иван Русев камъкът заема специално място, той се явява изразител на неговите лишени от образност имагинерни представи за света, помагайки му да им предаде материална форма. Неслучайно и настоящата изложба се превръща в едно честване на многовековното негово съществуване. А не е ли това най-добрият начин да изразиш своята благодарност към някого, като му дариш частица внимание. Да възприемеш неодушевения каменен къс за одухотворено същество звучи на моменти налудничаво, но творецът и неговата емоционална нагласа към заобикалящата го среда вибрират на по-различна честота от стъпилите здраво на земята непросветени в тайнството на изкуството. Художникът обикновено живее в паралелна вселена, която се превръща в негов основен мотиватор в създаването на творбата, той често вижда отвъд материята, възприемайки я като пулсираща плът, от която вае своята визуална представа за света, изразява личния си поглед към събития, разголвайки душата си пред случайния наблюдател. В творбите му се наслояват пластове закодирана информация, която ние трябва да разчетем чрез сетивата си, а не буквално, защото в невидимото понякога е скрита истината, която всеки от нас търси съзнателно или не в своето съществуване. Именно тази невидима с просто око частица иска да ни разкрие Иван Русев чрез своите творби, но наблюдателите трябва сами да стигнат до нея, сливайки се с материя.
С творчеството си Иван Русев доказва, че неговите скулптурни произведения не са просто естетически обекти, майсторски изваяни от ръцете на художника. В тях той наслагва множество смислови пластове, които прозират зад обеми и форми, зад конструктивни решения. Запазвайки естествената визия на материала, той изключително умело прорязва повърхността на каменната плът, за да създаде деликатни форми, загатващи следите от ръката на скулптора. Артистичната работа на Иван Русев разкрива уважение към природното творение и като че ли той, художникът, го дооформя, за да създаде съвместно произведение. Тук няма борба за надмощие, а осъзната симбиоза между ръкотворното и неръкотворното, доказваща възможността да създаваш изкуство, което е част от естествената ни среда, живеещо под открито небе и стъпило върху земната повърхност.
Експозицията в откритите пространства на Квадрат 500 отразява неуморната гонитба на автора с неспиращия природен кръговрат и търсенето на вечните истини. Тази възхвала на материята и нейното почитане чрез изваяни форми е искрената изповед на художника, за който житейският път се слива с творческата дейност. Неуморният труд на Иван Русев е оставил следи по ръцете му от прекия досег с камъка, но именно тези ръце създават творби, наситени с житейски мъдрости. Подсъзнателно той достига до духовните послания на източните култури, които са негов вдъхновител за създаването на скулптурни форми, асоциативно свързващи ни с техните първообрази, направени някога далеч във времето. Такъв е случаят и с показания цикъл „Светещи фенери“. За прототип на скулптурните обекти Иван Русев използва познатите за Япония каменни фенери, задължителна част от декорацията на характерните за източната култура градини и свързвани с традицията на чайната церемония. Този цикъл от скулптурни обекти авторът създава през 2011 година в знак на почит към загиналите в опустошителното земетресение, случило се през същата година в Япония. Издълбавайки каменния масив отвътре, Иван Русев отнема от неговата плътност, за да вдъхне онези 21 грама душа, която изгрява чрез светлината от вътрешността на камъка и проблясва деликатно, мъждукайки през квадратните процепи.
Вторият цикъл творби от експозицията е наречен „Каменни кутии“ (2019). В тези свои творения скулпторът работи отвътре навън. Той отново отнема от плътността на каменните късове, оформяйки кухини в отделните детайли, които после като парчета от пъзел подрежда едно върху друго, за да изгради цялостната форма. Творбите съчетават естествения първообраз на материала, деликатно декориран от фини линии и отвори, които създават динамика върху каменната повърхност и магично разкриват силно обработената вътрешност на отделните детайли. Иван Русев неслучайно избира именно този технологичен подход в изграждането на своите скулптурни творения. Това се явява една своеобразна визуална препратка към нашата човешка същност, към вечните въпроси, провокирани от понятията дух и материя, тленност и нетленност. Човешката душа е онази силно енергизирана, лишена от образност частица от нас, която ни прави завършени, която ни кара да се чувстваме цели и точно нея трябва да моделираме през отреденото ни земно съществуване, именно тя превръща външната ни обвивка в привлекателна. Тялото лесно може да прикрие следите на времето, но ние сме отговорни за облика на душата, който трудно остава прикрит, дори и под твърдата, телесна същност на материята.

„На 65 милиона години – камъкът“ е изложба в чест на камъка, но и не само. Това е подарък от художника Иван Русев към всички нас, който да ни пренесе в неговото Илинденци, в неговия Мраморен град, където той живее, диша и твори на пълни обороти, мястото, което му дава сила и вдъхновение да продължава напред въпреки всичко и въпреки всички.
 

Смислови групи: