21 май – 13 юни 2020
СБХ, Шипка 6, зала 1B
На няколко пъти имам честта да откривам изложби на Филип Попов, но и досега не се осмелих да напиша текст за него. Неговото творчество на пръв поглед е податливо на интерпретация с използване на обичайните философски цитати от съвременни мислители. Но това е прекалено лесно и лицемерно, когато се изправиш пред това необичайно изкуство, което не обича формалността в избора на сюжета (ако има сюжет?) и не заслужава дежурно оплетено писание или пък хипстърска бележка в безплатно седмично издание.
Филип Попов е далеч от дигиталното изкуство, както и от хладността и роботичното,
където често се опитват да го подредят от страх да не признаят, че неговите графики (графики ли са?) действат силно емоционално и хипнотично – не с оптичната си необичайност и халюциногенност, а именно с отклоненията от симетрията и вибрациите. Неговото изкуство е едновременно „Бразилия“ (бел. ред. – филм на Тери Гилиъм), мухата, която отклонява сигнала, пронизително силните високи честоти, които не можем да чуем с ухото, и ниските честоти, достъпни само за изчезващите китове.
Не е случайно, че един от малкото добри текстове за него е написан не от критик на визуалното, а от поетесата Надежда Радулова. Той е от каталога към изложбата и ще го прочетете тук.
Антон Стайков
+++
Текст на Надежда Радулова към каталога на изложбата
В ORDER Филип Попов въобразява непостижимото
Поставя мен и теб, и себе си в метапози-ция спрямо поредица от обезпокоителни обекти, съставени от линии и точки, които трептят и произвеждат многоизмерност.
В ORDER Филип Попов въобразява непостижимото.
И никога няма да си тръгнем оттук.