

11 – 29 март 2025
галерия „Българи“, София
Големият експериментатор в стъклобетона и витража у нас, изявен със своите монументални пана, между които тези в София на БСФС, БНТ, ЦКС, в Плевен, Ловеч, Ямбол, Ботевград, Габрово, се представя в галерия „Българи“ с живопис.
Изложбата е посветена на 90-годишнината от неговото рождение и във връзка с излизане на албум, в който е събрана разнообразната му творческа дейност, тясно свързана с живописта и с развитието на стиловата и конструктивностроителна концепция в архитектурата у нас, оформила се в края на 60-те години. Изложбата в галерия „Българи“ е с акцент на експресивната му живопис, третираща вечните теми за Раждането и Смъртта, Греховността и Покаянието, Смирението и Майчинството чрез цветовата символика и иконография на православното изкуство. Тя е и напомняне за Вилиям Гетов, този деликатен и скромен творец, който през целия си живот бе направил само веднъж изложба – през 1972 на „Шипка“ 6.
Вилиям Гетов / Молебен, маслени бои, платно, 90 х 70
Изложбата в галерия „Българи“ включва близо 40 платна извън тези, които се съхраняват в столичните и окръжните галерии у нас, а също и в чужбина, както и във фондовете на Външно министерство и други обществени сгради. Те разкриват художника с характерното за него преклонение пред българската традиция, на която той остана докрай привърженик, за разлика от смелите му стилови и технологични експерименти в областта на монументалното изкуство. Картините му независимо от формàта
излъчват монументалност и особена интровертност,
с редуване на фронтални с изобразени в профил фигури, със строго съблюдавани между тях цезури както в стенописното изкуство. В тях има нещо от обредната мелодика на позата и жеста. Това е изкуство, което с повторяемостта на мотивите и статиката на композициите носи сгъстена емоция и духовност. Така драмата в живота с нейната вечна мистерия на раждането и смъртта навяват нещо извън злободневността, извън конкретното време, картини – убежище за неговото лично духовно пространство.
Вилиям Гетов / Композиция, керамика, 118 х 38
Всъщност причината да му открия първата и единствена приживе за Вилиям Гетов изложба през 1972 бе стилът, който го отличаваше от останалите и тогава, и днес. Стил, опиращ се на органичната му убеденост в стойността на собствените му корени, вкопани в родното, и реалистичната форма, в имперсоналния типаж, превърнат в канон, с кръгло лице и с изтеглени очи, излъчващ вътрешна хармония. С една дума, в неоритуалната, извън времето, чисто негова живопис.
Аксиния Джурова
+++
Публикацията е от Бюлетин на СБХ, Брой 02/ 2025, с. 69
Целия брой можете да разгледате и прочетете тук: