Галерия (13)

4 – 23 април 2024
Шипка 6 – зала 2А

И добре да си живее медийното пространство, в един момент се сблъсква с карикатура. В последните години Националната изложба на карикатурата е в непрекъснато състезание с Народното събрание, в момента сме в паритет 49 на 49. Затова и политиката присъства силно по стените на „Шипка“ 6 като съществена част от изложението. Разбира се, това не е преглед на цялата българска карикатура, колеги работят самостоятелно и успешно в различни медии, но не присъстват с творбите си по свое желание или нежелание.

Тази година изложбата традиционно представя почти 40 български художници, обладани от това изкуство, които представят към 300 карикатури в Съюза на българските художници. Освен живите легенди Любомир Михайлов, Ивайло Цветков, Валентин Георгиев, Майя Чолакова, Анри Кулев, Алла и Чавдар Георгиеви, Маргарита Янчева, Иван Веселинов, Диляна Николова, Цочо Пеев, Ириен Трендафилов и др., ще се срещнете и с нови лица на ироничната графика като Александър Симов, Милена Вълчанова, Евгени Начев, Луиза Хамел, Марио Иванов, Ирина Китанова, Силвия Ганчева и др. От всички краища на страната пристигнаха иронични графики, шаржове и форми на търсеното смешно около човека, в неговия бит и отношение към общественото. Карикатурите на Цветан Павлов, Димитър Атанасов, Константин Анастасов, Борислав Златанов и други забавляват, отразяват и сноват между смешното и тъжното, вица и гротеската.

от изложбата



Така е било винаги, откакто карикатурата светува. Оттогава е писано много за този феномен – има памфлети, критики, хвалебствия, книги, дисертации и научни дисекции. Кой съм аз, че да не повторя нещо от това море на мисълта. Да припомним, че карикатурата като изображение, в което даден автор е изопачил изобразяваното чрез хиперболизация на отрицателните му характеристики и пояснява, че понятието caricature (претоварване) идва от италианския глагол caricare (натоварвам), ще рече хиперболизация с цел пресилване на събития и факти, на лица и предмети.

Тя едновременно е огледален образ в криво огледало, мощен инструмент

в комуникационната среда, сама по себе си и символите си медия в медията: кратка, ясна или леко неразбираема, въздействаща като клоунада или смазващо бичуваща, но винаги нахална и навираща се в очите.

Димитър Атанасов / Награда на Съюза на българските художници

Битието на карикатурата като самостоятелен елемент на страниците на дадена медия (платформи, списания, вестници или онлайн издания) прави по-пълно и критично изразяването на редакционната политика за актуални теми и чувствителни позиции. Както я определят изследователите, карикатурата е сред най-ефектните и ефективни проявления на журналистиката, като високите изисквания към нея са на две нива – за политическа и за изобразителна актуалност. Редакционните карикатури винаги са подчинени на политиката на дадената медия.

В изложбената зала в СБХ виждаме нещата от живота между смешното и несмешното, провокативното и забавното, между войната и мира, но и философски прозрения, графични пермутации и смешни илюстрации с графологичните похвати от арсенала на всеки автор. Обширното пространство на залата предразполага към уединение и съешаване с мисълта на автора, с неговото търсене или постигане, това, което е показал или намекнал скрито за околните.

Майя Чолакова / Награда на Столична община на името на Доньо Донев

В заключение ще цитирам думи от изследователи на карикатурата, че тя може да бъде както позитивен сигнал за промяна, така и връхна точка на напрежение от всякакво естество – личен спор, политика, религия, социален проблем, тъй като се заражда идейно, тематично и сюжетно от действителни факти в обществото и е немислимо да съществува, без да следва отблизо събитията, които са я породили. Под политическо въображаемо социалните науки разбират колективния конструкт, който организира въображението и символността на политическото, но също така и процеса, създаващ политическото. Карикатурата като визуална материализация на вече създадени или създаващи се в момента образи разкрива големи възможности за изследване на връзката между идеално и материално, между въображаемо и изобразено.
Амин.

Валери Александров, секретар на секция „Карикатура“ и куратор на изложбата

+++

Публикацията е от Бюлетин на СБХ, Брой 02/ 2024, с. 58
Целия брой можете да разгледате и прочетете тук:

Смислови групи: