Стоян Георгиев / Захарна фабрика в Русе
14 – 30 юни 2021
галерия „Академия“, София
куратор Зафер Галибов
Изложбата „140 години от рождението на Георги Стоянов Георгиев. Родните фотографски експериментатори: Стоян Георгиев Екимов, Георги Стоянов Георгиев, Стоян Георгиев Георгиев“ дава на публиката рядката възможност да се срещне със забележителна колекция от фотографии на Стоян Георгиев Екимов (1858 – 1935), Георги Стоянов Георгиев (1881 – 1959) и Стоян Георгиев Георгиев (1909 – 1986). Експозицията в галерия „Академия“ е част от програмата на Месец на фотографията 2021 и разказва за първите стъпки на българската фотография, като хвърля светлина върху съдбата на голямата фамилия фотографи Георгиеви. Кураторът Зафер Галибов, фотограф-художник, ни запознава с историята на тази фамилия, която остава незаслужено забравена. В съпътстващия изложбата въвеждащ текст е отбелязано, че заслугите на Стоян Г. Екимов и Георги Ст. Георгиев за издигане авторитета на българската фотография трудно могат да бъдат изброени.
Достатъчно е само да споменем, че Стоян Г. Екимов играе ключова роля в създаването на първото любителско фотографско дружество в България, а през 1901 става кореспондент на „Илюстрована Франция“ и получава първата фоторедакционна журналистическа карта. Автор е на две знакови книги за фотография – „Ръководство по фотография“ (1898) и „Курс по фотография“ (1904). От друга страна, експериментаторът Георги Ст. Георгиев е инициатор за създаването на „Български фотоклуб“, обединяващ професионални и любители фотографи, и негов дългогодишен ръководител. Автор е на редица трудове по теория и практика на фотографията, а в периода 1916 – 1934 работи предимно в областта на т.нар. благородни фотографски процеси, създавайки творби, отличаващи се с огромно професионално майсторство. Георги Ст. Георгиев запалва у сина си страстта към фотографията и силно повлиява на неговото развитие. Малко са сведенията за дейността на Стоян Г. Георгиев, който остава някак в сянката на своите предшественици – дядо си и баща си, но за сметка на това настоящата изложба в по-голямата си част представя именно неговото творчество. Стоян Г. Георгиев умее да разказва и изненадва с фотографиите си. Най-големият плюс на колекцията му всъщност е, че пробужда естетическо съзерцание, но и наблюдателна нагласа, като отправя предизвикателство към нас да разширим визията си. Той работи активно и създава впечатляващи фоторепортажи. Серията снимки, заснети край Охридското езеро, представлява едно изключително вълнуващо визуално повествование. Също толкова изразителни са и фотографиите от Захарната кооперация в Русе. Фокусът на представените произведения е в това, че провокират отговор, в който нашият усет за красота и желанието ни за знание се проникват взаимно.
Изложбата представлява разнообразна панорама на творчеството на фотографска фамилия Георгиеви.
Нейният регистър от теми обхваща наблюдения на природата, психологически портрети, експерименти с химическите процеси, индустриална фотография и още много други, но това, което истински впечатлява, е вниманието към изобразителното решение на снимките. Композиционното, светлинното и тоналното им построяване са показателни за умелото боравене с изразните средства на фотографията. В изложбата могат да се видят портретни снимки на скулптора Андрей Николов (1878 – 1959) и първия български летец Симеон Петров (1888 – 1950). С деликатно отношение към темата, много избистрено и прецизно като концепция са изведени и образите на обикновените хора, трудещи се на полето. Да вземем за пример фотографията „Обяд в лозето“ (1946) на Стоян Г. Георгиев, в която е представен образът на селската фамилия. Тази снимка е безспорна емблема на семейната цялост. Показаните в изложбата изображения, в най-общи линии, свидетелстват за богатата творческа дейност на едни от първите майстори на фотографското изкуство у нас. Представената колекция на фамилия Георгиеви разкрива смайващо разнообразие от сюжети, персонажи, композиции. Изложбата предлага на публиката един визуален разказ за тази забележителна фамилия, която е дала много за развитието на българската фотография.