Галерия (11)


Нов пловдивски реализъм
Куратор: Правдолюб Иванов

Терминът реализъм в изкуството е описан в енциклопедия Британика като „точно, детайлно, неукрасено изобразяване на природата или на съвременния живот“.

Реалистични изображения могат да се открият от Древна Гърция до холандските майстори и Караваджо, но от средата на 19-и век започва утвърждаването на реализма като естетическа програма и легитимен художествен похват, превърнал се в цел и верую на много художници, академии и творчески съюзи.

Мартина Вачева / Circle pit


Една от първите употреби на термина реализъм е с негативно, подигравателно значение и е свързана с картините на Курбе „Студиото“ (1854-55) и „Погребение в Орнан“ (1849). Първата е отхвърлена за участие на Световното изложение в Париж през 1855, а втората, изложена в Салона на Академията, предизвиква шок в обществеността и гнева на критиката, която я определя като реалистична, т.е. съдържаща теми и средства, неподходящи за тогавашното разбиране за изкуство. След скандала Курбе строи собствен импровизиран павилион, в който излага произведенията си с надпис „Реализъм от Г. Курбе“.

  • Виктория Янкова / Изчезващ вид
  • Мич Брезунек / Първата гъбена татуировка

Заглавието „Нов пловдивски реализъм“ е амбициозна претенция, спъната в локална топография. Самоиронията в него е опорната му точка, а самото то има за цел да служи като лост за повдигане на интереса на публиката на СБХ към една група млади творци, които от няколко години споделят не само ателиетата си в 5-етажна порутена сграда в центъра на Пловдив, не само работят някои от проектите си заедно, но и категорично афишират един нов реализъм, смущаващ и предизвикващ. Реализъм на инстинктите, антиестетиката, нагона за правене, евтините материали и чувството за хумор. Реализъм, който ни дразни и забавлява, привлича и отблъсква. Реализъм, който не иска от нас да го харесваме, а да ни напомни, че сме живи. Реализъм, който ни оставя бездомни и беззащитни, далеч от естетическите приюти на комфортните естетики и праволинейните концепции.

Велизар Димчев  / Перорална астрономия



Кураторът на „Нов пловдивски реализъм“ се надява да се сгрее до показаните художници, без да се чувства толкова комфортно, че да се отпусне съвсем.


+++


„Нов пловдивски реализъм“ с куратор Правдолюб Иванов е част от кураторския проект „Седем извън трафика“ по идея на Станислав Памукчиев (07.10.2022 – 03.11.2022)


+++


За проекта „Седем извън трафика“

„7 – Извън трафика“ е ново експериментално развитие в практиките на кураторските изложби на вече историзираните три издания на „10 х 5 х 3“ (2003, 2006, 2010) и „7 х 5 х 3“ (2021). Проектът се доверява на артистичната активност и кураторския опит на 7 визуални артисти, всеки от които има свои запомнящи се кураторски проекти, резултат от задълбочени изследвания в полето на визуалното: Site specific намеси, текст, концептуален обект (Правдолюб Иванов), социален активизъм и нови медии (Генади Гатев); парадоксални ситуации, предизвикващи сетивно-психичния опит (Петер Цанев), тоталната дигитализация, интеракция и преодоляване на културните стереотипи (Венелин Шурелов), неопластични концептуализации и деконструкции на образа (Иво Бистрички, Красимир Русев, Симеон Стоилов). Проектът не поставя идейни и формални ограничения. Отворен е за всички форми на съвременно изкуство, а кураторите имат пълна свобода на своите избори и предложения от областите на изследователските си интереси, които ще представят в обособено експозиционно пространство в залите на „Шипка“ 6 през месец октомври 2022.


+++


Проектът е на Фондация „Поддържане на изкуството в България“ и се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура” по програма „Визуални изкуства“.


+++


Повече за проекта и модулите на останалите куратори и авторите можете да научите тук:

Смислови групи: