Галерия (3)

11 май – 15 юни 2022
Български културен институт – Братислава

След преминалите при голям интерес изложби на Стефка Николова във Виена – в криптата на катедралата Peterskirche, във Велехрад (Чехия) – в базиликата „Успение на Пресвета Богорoдица и св. св. Кирил и Методий“, и във Франция – галерия LaMAMA, Марсилия, и в Музей „Едгар Мелик“ в Кабри, Прованс, художничката представя повече от двадесет реплики на някои от най-известните образци на православното църковно изкуство и в Българския културен институт в Братислава.

Стефка Николова е нарекла експозицията „Иконата. Азбука от образи и знаци“ (от гръцки: икона – образ или портрет), като по този начин се стреми

да съхрани автентичния смисъл на иконописта,

който се основава на принципа, че иконите се пишат, а не се рисуват или творят.

В своята изложба Стефка Николова показва предимно творби, пресъздадени в духа на православния иконографски канон и според художествените особености на отделните школи и центрове: византийска (Критска, Атонска), българска (Самоковска, Несебърска), руска (Новгородска, Ярославска), охридска, които обхващат периода от XII до XIX в.

Иконографията е цялостна, завършена и строго регламентирана система на изписване на образи или сюжетни сцени, чиито художествен език, метрични и композиционни зависимости са съгласувани с принципите на конкретни теологически концепции.

Изпълнени в традиционната и широко използвана до XIX век темперна техника, чиито основи са положени още в епохата на Ранното християнство (III – V в.) с прочутите фаюмски портрети, произведенията, включени в изложбата, се придържат към двуизмерното „начертателно” изображение като знаков, каноничен принцип на православната икона, а „оттук и особеностите на средновековната икона, която стои много близко до писмото; иконата, която представлява азбука от образи и знаци (оттук и думата иконопис – писане на образи)”, както посочва известният български художник Атанас Шаренков (1943 – 1992) в изследването си „Техника на Възрожденската икона” от 1992.

Иконите, които Стефка Николова представя в Българския културен институт в Братислава, се отличават с изящен рисунък,

прецизно разработване на детайлите и спазване на иконографския канон,

а специфичната техника на патиниране придава на творбите уникално усещане за топлота и автентичност, като по този начин ги доближава много до оригиналните образци.

В експозицията могат да бъдат видени сакрални изображения на Исус Христос, св. Богородица, св. Георги (православен и католически вариант) и прочее, а в контекста на празника на славянската култура и писменост (непосредствено след откриването на изложбата, бел.ред.), едно от централните изображения е това на светите братя Кирил и Методий.

Акцент в изложбата „Иконата. Азбука от образи и знаци“ са и няколко живописни творби, изпълнени в маслени бои, които Стефка Николова подготвя специално за тази експозиция – с три от тях тя участва в Седмото биенале на църковните изкуства във Велико Търново през 2021. Някои от картините са версии на познати иконографски образци, а другите са авторски и носят в себе си специфична богослужебна символика.


+++

Публикацията е от Бюлетин на СБХ, Брой 03 / 2022, 26 с.
Целия брой можете да разгледате и прочетете тук:

Смислови групи: