Елена Олимпиева / корица на книгата, посветена на Станислав Памукчиев
„Гранично/безгранично. Антиномиите в творческата програма на Станислав Памукчиев“ („Сиела“, 2021) е своеобразно художествено превъплъщение на дисертацията на Елена Олимпиева, а аз винаги съм адмирирал творческата дързост на младите доктори да представят успешните си разработки пред широк кръг читатели. Още повече че изследването е посветено на един от ярките съвременни художници, което само по себе си е отговорно и полемично начинание.
Книгата на Елена не е от лесните текстове – нито за писане, нито за четене, но мисля, че това само ще мотивира стойностния читател. Навярно той е привлечен още от заглавието, което само по себе си е антиномия и очертава амбицията на автора да се анализират криптираните наноси в личните духовни депа на Памукчиев. Предизвикателството е антиномиите да се изследват в контекста, в който ги коментира Имануел Кант във фундаменталния си философски труд „Критика на чистия разум“, превърнал се в апотеоз на метафизиката и трансценденталното учение за елементите.
Използвайки координатна система на визуалните антиномии, тези на възприятието и сетивността, антиномиите на пространствено-времевия континуум и „антиномиите на ценността“, книгата се превръща в изследване на визуалните образи, които Станислав Памукчиев твори в резултат на философския си диа(моно)лог с обективното и субективното. А как се случва специфичното опредметяване на философски концентрат в материален образ и как духовната метафора на този образ формира нова художествена енергия, е един от вечните въпроси в изкуството.
ние като смъртни сме изядени от времето, защото не зачитаме вечността.
Така че разгръщането на завесата отвъд видимия свят на един интелектуален и четящ творец, походът към дълбините на интуитивното и обмисленото правят книгата едновременно биографичен, аналитичен и диалогичен текст с любопитни валенции.
Познавам лично Елена Олимпиева и художника Станислав Памукчиев и това е още един повод да изпитвам удоволствие, че книгата вече е факт. В нея има отговори, които се надявам читателят да оцени, но текстът също така задава и много въпроси. За разлика от други, аз харесвам, когато един текст не отговаря на всичко и оставя някои въпроси отворени, защото човекът в развитие е питащият се човек. Диалогът предстои и това всъщност е най-хубавото преживяване между една нова книга и нейните читатели.