Галерия (12)

живопис

откриване: 9 декември, петък, 18:00

Юбилейната изложба на Селма Тодорова в зала „Райко Алексиев“ на СБХ е израз на нейните търсения през годините в различни жанрове, техники, цикли. Акварел и маслена живопис, портрети, голо тяло пейзажи и фигурални композиции са следите, оставени по творческия  ѝ път.

По време на откриването ще бъде представен каталогът, издаден по повод на изложбата.


+++

Арманд Ксомо за Селма Тодорова:
Изключителен творец

Селма Тодорова се е оформя като художник чрез най-добрите български традиции и художествени идеали, с академична основа, която отразява ценностите на всички страни под съветско влияние – един строг и твърд академизъм, при който реализмът е водещ и провъзгласява славата на нов социален ред. В нея обаче виждам наследството на великия художник Владимир Димитров – Майстора, при който преобладават автентичността, дълбоката символична сила и тясната връзка между индивида и природата, подкрепена от Висшия Дух.

Селма Тодорова  / Край пътя, 56х76 см



Реализмът, използван от Селма в нейните творби, се изразява чрез материалното тяло като съд за прераждането на душата. Символизъм. Мистика. Декадентизъм [италианското артистично движение Decadentismo]. Сюрреализъм. Следва Relational Art, една от най-новите тенденции в съвременното изкуство, където не е важен самият артистичен продукт, а процесът на случване. Всички събития, курирани и режисирани от нея, са определящи точки в артистичния ѝ път.


Цикъл „Прераждания“

Задълбочено изследване, направено със съзнание и любов към религиозната концепция за прераждането на душата и духа в друго физическо тяло. В тези картини се вижда дълбока любов към душите, които за нея са вечни и водени към безкрайна пълнота. „Венера“, „Давид“ и „Диалог“ за мен са най-добри както технически, така и философски. Откриваме две души, отразени в огледалото. Едната, в счупено огледало, сякаш иска да каже, че сега душата на Венера е намерила своето прераждане на идеално място и достига своята завършеност с дръзка женска красота като олицетворение на нейната душа. От друга страна, при Давид огледалото е толкова цялостно, колкото и посланието, което носи фигурата му. „Диалог“ идва с въпроса на Хамлет: „Да бъдеш или да не бъдеш“; да вдъхнеш живот на парче мрамор или на този човек, което е уникално за естетическите и артистични ценности на Селма. Прераждането е пълен цикъл не само за естетическите и философските ценности, но и за историческите, олицетворени от дълбокото съзнание по време на пътуването на тези души. Така в „Траян“ и „Фаюмски портрет“ откриваме душите на процъфтяващата балканско-дунавска цивилизация, разкошната тракийско-елинска цивилизация, където Мизия и Тракия са били част от Римската империя. В тези тела (Венера, Давид, „Диалог“) Селма е открила формата „Ангоид“, която съставлява постоянното спокойно убежище и място за почивка на душата. В тези картини вече няма раждане, детство, възраст или смърт. Безсмъртни, те продължават да се развиват и да растат в сила и любов.

Според теософа Чарлз Лийдбитър законите на прераждането не трябва да се изучават чрез хипнотизатори или хора, които в даден момент са имали къса памет за предишен живот, а да се изучава под просветеното наблюдение на Учителите на мъдростта. Такъв е случаят с изкуството на Селма.


Женски образи

Жените на Селма са изобразени с изключително естетическо изследване. Там откриваме не само хармония и съвършенство на формата, но и вътрешен мир. В тези картини откриваме не драмата на паметниците в Кула, Антоново и Литаково, а вечната болка на „Пиета“, красотата на „Венера“ и спокойствието на „Естер“.

Селма Тодорова  / Пиета, 1109119 см



Усещаме еротичната привлекателност на Венера и меланхолията на Мадона в „Настане вечер“ и „Месец изгрее“. В „През погледа на времето“ откриваме и елементи на мистика. Тези танцуващи и сливащи се жени са в търсене на единение с божественото, като надхвърлят естествените си граници. Изглежда, че достигат Абсолюта, водени от своите мистериозно надарени таланти.

Художничката има задълбочени познания по символика.

Не е съвпадение, че „Еврейката“, „Мадоната“ и „Автопортрет“ имат общо с „Елеонора ди Толедо с нейния син“ на Аньоло Бронзино и „Момичето с перлената обица“ (Мейсие мет де Парел) на Вермеер, един очевидно малък детайл: обица. Най-старата е принадлежала на шумерски цар (днешен Ирак) и символизира царство и власт. И тези три жени го имат.




Селма Тодорова  / Павла, 56х38 см



Ако за Бодлер природата е „гора от символи“, за Селма това е жената. Тези красиви, еротични, меланхолични, свети, възвишени или самонадеяни жени са олицетворение на живота във всичките му нюанси.


Цикъл „Завръщане в Обетованата земя“

Пейзажи и фигури, изсмукани от емоции и бедни на жестове, мрачни пейзажи, екзистенциална празнота – това се усеща във въздуха. В долината на Мъртво море сюрреалистичните елементи ви отвеждат далеч във времето, сякаш искате да го спрете преди 2000 години и да разберете Великата причина. Има пейзажи, в които природата прилича на човешки тела, променящи се непрекъснато. Понякога есенните пейзажи изглеждат като мъдър старец, зелените хълмове – на момински тела. А бурното море е под формата на мисли, биещи се на брега на ума. Нежните и хармонични акварелни картини и след това...


Триптих „Сезоните на живота“

Някъде прочетох тези редове:

„Зимата става силна / Пролетта се възползва от това / Лятото се грижи / Отговорността на есента / Вечна спирала / Майка-дъщеря-майка и така във вечността / Като изкуството.“


Арманд Ксомо
художник сценограф, директор на галерия „Art-Art“, Флоренция, текстът е от каталога към изложбата.


+++

За художничката

Селма Тодорова е родена в София. Завършва Национална художествена гимназия в София през 1981 и Националната художествена академия, София, през 1989 в класа на проф. Иван Газдов. Сред нейните преподаватели е проф. Александър Поплилов, изтъкнат художник, легендарен акварелист, илюстратор, портретист, графичен дизайнер. Художествените й търсения са в изключително широк спектър: икона, илюстрация, оформление на книгата, дизайн на облекло, графичен дизайн, портрет, пейзаж, голо тяло, композиция. Рисува както акварел, така и маслена живопис. Има над 50 самостоятелни изложби в България и чужбина. Участва в редица телевизионни предавания, общи изложби, арт симпозиуми и форуми в България, Македония, Сърбия, Албания, Румъния, Италия, Испания, Индия, Пакистан, Китай, Индонезия, Корея, Тайван, Мароко, ЮАР, Бангладеш, Турция, Русия, САЩ. Организатор е на международни пленери в Индия и България. Преподава рисуване и живопис. Носител на множество национални и международни награди за акварел, маслена живопис, дизайн на облекло и цялостно творчество. Жури на международни конкурси. Член на СБХ. Селма Тодорова е лидер на България за Fabriano in Acquerello, председател на фондация IWS ( България (клон на IWS), куратор на Международно триенале на акварела – Варна (2016, 2019, 2022) и Международен младежки фестивал на акварела – Пловдив (2019, 2022). Нейни картини са собственост на институции, като Министерство на културата, Народно събрание, Община Сливен, СБХ, градски художествени галерии, посолства и колекционери в много страни. Нейни портрети на исторически личности се намират в галерии, тържествени зали и представителни офиси из страната.

+++

За изложбата на III Международно триенале на акварела в София през декември 2022 можете да прочетете

тук