СБХ и банка "Пиреос" АД представят
Откриване - 1 ноември, 18 часа
Изтъкани от предразсъдъци, от културни норми и табута, сме изтласкали откровението в ъгъла, за наказание. Нравствената догматика огражда с пясъчна стена опротивялото ни колективно битуване, за да не се разпаднем в разрушителните енергии на собствените страсти и маниакален егоцентризъм. Градското, градската култура вкараха в ускорител човешкото живеене с всичките ексцесии, комплекси и фрустрации. В мрачните, сенчести ъгли на собствената психика се таят и събират сила презрените нагони, агресия, грях и срам. В този огромен психически контейнер се събират зловонията на суетно съблазненото, изкушено и неудовлетворено его. Възпаленото его, което превърнахме в живия дух на нашия цивилизационен „напредък“.
А изкуството? След Гоя изкуството не е същото, а след Дюшан то скъса със себе си. Бутафорията на красотата се смени от болката за изгубената истина. Добродетелните нрави и прeстореното благоприличие са заменени от вика на разтерзания Аз. Огражденията на казионния морал са разбити.
В 1857г. във Франция има предложение Академията и правителството да излъчат комисия, която да присъжда награди за „най-моралните творби на изкуството“. Стипендиантите на Академията пътували за Рим за шлифоване с идеалите на Античността и Ренесанса, а след това ставали надеждни охранители на официалния салон. Гримасата на този празен театър извика компенсаторно непринудеността на импресионистите, странстванията и главоболията на сюрреалистите, потресенията на експресионистите. Днес „Викът“ на Едвард Мунк е сред най-скъпо струващите картини и е нова естетическа норма, а маниакалните некрофилии на Деймиън Хърст са превърнати в нов културен фетиш.
В цялата духовна бъркотия художникът най-накрая е оставен, поне привидно, на себе си. Разколебаните очертания на колективната неолиберална ценност включиха своеволието на художника като скъп аксесоар на своя еклектичен тоалет.
В този опустял световен пейзаж българското изкуство е още по-самотно. „Независимо“ от нищо, нито от естетическа цензура, нито от идеологии, нито от пари, пазар, ментори, институции – то гради новото си тяло върху комплекс за локалност, сантимент за традиция, неосъзнат порив за съвремие.
В тази нестабилна ситуация малцина са авторите със свое творческо лице. Динко Стоев наложи своето артистично присъствие с радикално отстояване на лична позиция. Художникът преминава етапи на съзряване – от метафизична и поетична реалност, през абстрактна експресия, до остротата и директността на неоекспресивна фигуралност. Страстното вживяване в човешкото, смело изразено и без самоцелни естетизации, е творческият актив на тази живопис. Емоционално-психичната активност и съвременната социално-нравствена чувствителност, решително изведената и отстоявана артистична позиция утвърждават Динко Стоев като един от най-значимите художници на неговото поколение, със свой път и проекции в новата българска живопис.
Експресивният реализъм на Динко Стоев безкомпромисно изважда на показ и прави видима човешката психика. Смело навлиза в закритите зони на страха, греха, страстта и болката и визуализира във фикционални сцени – много приличащи на реални. Зад този страстен визуален спектакъл с персонализирани психологически категории стои художникът режисьор. На пръв поглед социално-психологически, този театър е по-скоро екзистенциално-хуманен. Това е съпреживяване с патоса на разгневена, болезнена симпатия към греха и страстите човешки. Динко Стоев поглежда в психическата бездна на човека, навежда се в неговата мрачна пропаст, за да го познае и разкрие. С особено тънко наблюдение открива проекциите на сексуалното, на агресията на пола, на неговите неуловими прояви още в детска възраст. Ексцесиите на сексуалното са на фона на пейзажи с детски люлки, катерушки и пързалки, атрибутите на детското живеене са сцената на психическия театър на Динко. В тази драматургия Дядо Мраз е жертва на агресия. Смразяваща, картината болезнено обсъжда инфантилността на надстроечното добро, като жертва на природното с неговата отрезвяваща жестокост. Дядо Мраз е мътръв – този образ добива ускорение в съвременните девалвации на всички морални ценности, утопии и сантиментални приказки.
„Небето е опустяло“ - изоставени, оголени и без илюзии се лутаме в мрачния лабиринт на своето безрадостно, изпълнено с предразсъдъци и празни страсти живеене. Динко навлиза в този лабиринт, за да го освети, да го направи по-видим и за да ни тласне в ново търсене на път и спасение.
Днес, в годините на своята творческа зрялост, Динко Стоев е решен повече от всякога да открива и следва своите психични, духовни и творчески импулси. Без грим, извън изкушенията на лесното харесване и успех, решително сваля опаковките на привидното живеене. Събира сила и смелост, за да застане фронтално срещу маските на фалшивия морал.
От показаното мнозина пуритани ще бъдат потресени. Възмутени ще избягат, ще избягат и от себе си и от възможността да се познаят.
Изложбата е изпитание. Изпитание за автора, изпитание за нас – всеки колкото може да познае, признае и понесе.
В началото и в края на експозицията - две платна: легло със съдран дюшек и с мирис на човек...и екзалтацията на художника в слънчогледите, посвещение и обричане в дългия път на изкуството.