4 – 28 април 2022
Изложбен комплекс „Рафаел Михайлов“, Велико Търново
„За да летиш бързо като мисълта,
до където и да е,
трябва да започнеш със съзнанието,
че вече си пристигнал.“
Ричард Бах
+++
През изминалите месеци и години редуването на периоди на карантина и изолация доведоха до самоограничение, отчужденост и самота. При Пламен обаче виждаме една повишена динамика в създаването на творби – процес, който никога не е прекъсвал, но в този момент като че ли овеществи невероятната му енергия в поредица графики, белязани от силната му индивидуалност.
Завършил графика при проф. Иван Маринов,
изкуството на черно-бялото е първата любов на автора,
но това, което ни привлича в настоящата изложба, е цветът. Цветът, който толкова живо искри от творбите на Пламен! Свободното боравене с ярки, стимулиращи сетивата цветове е типично за него. С радостта на дете, очаровано от силата на чистия цвят, той пренася тази енергия в своя вселена, със свои герои, свои теми и сюжети, надградени от дълбоките му познания за древни цивилизации и техните легенди и предания. Това обединяване на култури, естетически светове и идеи се случва с такава лекота, сякаш всички религии, митове и изкуства са клони на едно дърво.
Също толкова въздействащо е и черното, с което рисува. То създава ред сред всички омагьосани твари, вкарва порядък в поредицата от сюжети и дава посока на крилатите същества, които следват въображението на автора. Тази рисунка привлича и омагьосва с ритъма на безбройните детайли, ритмично, както разказвачът започва с „… и тогава…“ авторът се връща отново и отново… Рибите с лекота прелитат от картина в картина, виното никога не свършва, денят и нощта не следват хода на природните закони. Няма жива или мъртва природа, всичко е движение на материята.
Изкуството на Пламен е изцяло подчинено на образа, създава
връзка между миналото и настоящето,
прехвърля мост от ръчно колорираните щампи на Възраждането към надничащите отвсякъде стикери на стрийт арта. За него натурата е отдавна прескочена условност. Образите от графичните листи са цитати. Само че не обикновени цитати, а оживели фрази, самоопределили се като индивидуалност, изчистен знак, разпознаваеми, любими, като среща със стар приятел, за която отдавна се надяваме.
Тази амалгама от фигури: митични създания, сгради, кораби, древни съдове, образи и символи ни въздейства по специален начин – сякаш ни въвежда в мистичен ритуал. И така, влезли в приказката, привлечени и омагьосани, се включваме в този кръговрат на мисли, идеи, образи и сънища, в преддверието на този фантастичен свят, погълнати от разказаните и неразказани истории, чувстваме, че сме у дома – човекът е намерил своето място в заобикалящия го свят. Може и да не го виждаме, но присъствието му се усеща, той сякаш току-що е влязъл или излязъл от картината.
Пламен Легкоступ / Китайски антични съдове, 2022, лито, 29 х 50
С изключителното си внимание към детайла Пламен изследва не само материалното, но и ефирното, едва доловимо, скритата същност на амалгамата от форми. Класическата черно-бяла графика не е пауза, а акцент, създаден от противопоставянето с характерната за автора звучна цветност. Двуизмерната повърхност вибрира от ритмичното редуване на черно и бяло, черно и цветно, създавайки илюзията, че всичко в картините се движи и е застинало за миг, само защото ние сме погледнали към него. Също както изводите на квантовата физика изглеждат фантастични за ежедневния ни свят, по същия начин картините на Пламен вдъхват на ежедневието ни емоция и празничност. Това е неговият дар за нас – пряко или сугестивно превръща материята в изкуство с богатия си пластичен език и отношението си към света, завладява въображението на зрителя, променя го и го възвисява!
+++
Публикацията е от Бюлетин на СБХ, Брой 03 / 2022, 16 с.
Целия брой можете да разгледате и прочетете тук: