15 – 31 юли 2018
зала „Тихото гнездо“, Двореца – Балчик
Красимир Яков е творец, който обича да предизвиква себе си и не се примирява да върви по пътя на рутината. Творчеството му преминава през монументалната скулптура, скулптурния портрет, малката пластика, рисунката, дори живописта. В последната си изложба обаче, подредена в зала „Тихото гнездо“ в Двореца – Балчик от 15 до 31 юли 2018, той показва 52 бронзови плакета – една съвсем нова и неразработвана от него територия.
Красимир Яков е роден през 1955, живее и работи в Плевен. Възпитаник е на Художествената гимназия в София и на Художествената академия, където завършва специалност „Скулптура“ през 1979. Оттогава е реализирал над 30 монументални скулптури в много градове у нас и в чужбина. Той е носител на два златни медала от ХГ – София (1974), ученическа награда за изящно изкуство (1976); награда от скулптурен симпозиум Бургас (1979), награда от национален конкурс за монумент на жертвите от войните (1994), награда „Петя Дубарова“, Бургас (2009), награда за проект на паметник на българските полицаи, София (2012).
Последните си самостоятелни изложби той организира през 2015 – в галерията на СБХ в София и в Двореца – Балчик и през 2017 в Плевен. Характерното в тях, както и за творчеството на скулптора като цяло, е
смелостта, с която той подхожда към всички скулптурни и живописни жанрове.
Яков не се страхува да предизвиква творческите си възможности във всеки един момент, работейки едновременно малка пластика, проект за монументална скулптура, скицирайки нещо, което го е вдъхновило и дори живописвайки. Ето защо тази изложба от малкоформатни плакети, оформени върху дървени подложки, е нещо, което не изненадва тези, които познават и следят работата на Красимир Яков.
Плакетът е специфично скулптурно изкуство, което съчетава в себе си както основните принципи на релефното изображение, така и на рисунката и композицията. Плакетите на Красимир Яков, подредени в галерията в Балчик, са с размери до 12 см, което се оказва голямо предизвикателство за него.
„Нужни са четири фактора, за да стане един плакет на ниво. Освен владеенето на скулптурния релеф трябва и перфектно композиране на картината, точен графичен детайл и дизайнерско
оформление на крайния продукт“, споделя авторът за своите творби.
И в тези нови творби той остава верен на своя стил – експериментира с материала, като
използва патината за постигане на цветови нюанси.
Това, в съчетание с различните фактури на бронза, създава илюзията по-скоро за живописно произведение, отколкото за релеф. Бронзовите отливки наистина въздействат като миниатюри, съчетавайки в себе си сюжет, композиция, влияния от митологията, фолклора, декоративното. В тях отново в култ е издигната жената, майката. Сред образите откриваме герои от гръцката митология – Орфей, Пегас, морски сирени, така любимия му герой Дон Кихот; портрети на исторически личности като Васил Левски и Христо Ботев (двата плакета са с размер 16 см), Богородица с младенеца, възрожденски пейзажи, портрети и други. Това са константни, повтарящи се през годините в неговото творчество образи, които авторът променя и доразвива с всяка нова изложба.
Плакетите на Красимир Яков отварят една нова врата за художника към кавалетното, към миниатюрното изкуство, което може да присъства във всеки един дом.
Румена Калчева
+++
Публикацията е от Бюлетин на СБХ, Брой 04 / 2018, 16 с.
Целия брой можете да разгледате и прочетете тук: