Галерия (3)

30 май – 15 юли 2022
foryouandyourcustomers, София

Поредната изложба на изобретателната Налбантова има нужда както от обяснение, така и от инструкции за посещение. Затова пък си струва. „Оръдия на труда“ е разположена (а по-рано и изработена) в офис пространство на компанията foryouandyourcustomers и е под номер 44 в общата изложбена практика на международната корпорация. Куратор и медиатор между компанията и артистичния подбор в България е Виктория Драганова.

Това само по себе си отваря голям въпрос и, надявам се, подкрепя развитието у нас на една широко разпространена навън практика, а именно

споделянето и реализирането на изкуство в бизнес пространства.

Превръщането на корпоративните стени в платформа за артистична реализация вече е създало множество престижни, желани и уважавани артистични трибуни по цял свят. Поредното зъбно колело в сложната инфраструктура на системата артист, клиенти, колекции, която все още не е добре регламентирана в България, въпреки че се практикува отдавна, но някак разнородно и обособено от частни случаи. Откривайки своя офис в България, foryouandyourcustomers носи със себе си и практика за артистично излагане. Неслучайно работата на Мария се появява под номер 44. Всичките изложби са представени в изискан каталог, който награждава усилията на артисти и куратори.

Моделът е прост – част от

офис пространство се превръща във временно ателие

на селектирания артист, който създава творбите си в неизменен диалог с процеса и настроението на пространство. Необходимо хармонизиране, защото, процентно, най-дългото потребление на изложбата се пада на служителите в самия офис, блазе им! След развиване на работите те биват разположени из цялото пространство и остават на разположение продължително време.

Мария Наблантова  / Оръдия на труда (Post-tools)



Моделът дава добавена стройност на изложбата, но в същността стоят творческият процес и резултатът. Мария Налбантова, професия артист, с работно място – ателие, попада в ясно структурирания, изцяло дигитален и технологичен офис на една международна корпорация. Личното ѝ трудово ежедневие е трансплантирано в една напълно чужда, туптяща в съвсем различен ритъм работна екология. Този културен сблъсък е сведен в работите и темата на изложбата през общото кратно,

а имено труд, методи, средства.

За чувствителен към средата си артист като Мария изложбата е неминуемо обусловена от смесването на тези работни култури. В стерилната дигитална атмосфера, която я заобикаля, Мария се отдава на заваряване, експеримент с метални пластики и инсталации от инструменти, които са „супер за селфи, но могат и да ти отрежат главата“.

От 2019 насам следя внимателно работите на Налбантова и винаги ги виждам в рамката на големия теоретичен дискурс „неща не на място“ (matter out of place, Мери Дъглас). По един или друг начин Мария търси неща, които не си принадлежат и въпреки това са съвместени. Синтетични косми върху дърво и камък, символична и реална мръсотия, вградена в сапун, отбелязки и изрезки, оставени в книги. Примерите са много и всички могат да бъдат осмислени през призмата „неща не на място“. Такъв е случаят и в „Оръдия на труда“ (културните наслоявания на заглавието са ясни). Сюрреалистични конструкции от инструменти, деликатна растителност и гладки речни камъни. Въпреки суровостта на използваните материали те са вплетени внимателно и симетрично в структури, които не изненадват толкова със своята чудата геометрия, колкото с трансформацията на материалите, заложени в тях. Освен себестойността на работите, общото настроение на сечивата и работните инструменти са контрапункт на безтегловната дигиталност. На английски заглавието на изложбата е Post-tools, едновременно референция към трансформацията на обектите, но и към заобикалящата ги(ни) реалност.

На масата във фоайето седи инсталация от средно голям камък на две колела; въпреки че може да стъпи на тези колела, камъкът е положен статично, а колелата стърчат нагоре. „Този камък тук си почива“, обяснява Мария, което само ми загатва комплексната анимация на обектите в нейното въображение – дъжд от ножовки, камък, който има нужда от почивка и личните дърводелски рендета на нейния дядо, които са инсталирани като функционални пластики на входа. На тях посетителите могат да закачат дрехите си. Според Мария те са едновременно „нещо лично“ в изложбата, но и начин за зрителя временно да допълни инсталацията с нещо свое. В малка ниша за почивка е разположен миниоазис от микрорастения, които омекотяват материалността на изложеното, но без да претрупват или нарушават минималистичната стерилност на пространството и изложбата.

+++


„Оръдия на труда“ е на разположение за посетителите във вторник, сряда и четвъртък, между 10:00 и 12:00 часа, като е необходимо предварително записване на iko@foryouandyourcustоmers.com.

Адресът е София, пл. „Позитано“ 1, етаж 1.
Точната локация на мястото можете да видите

тук


+++

Публикацията е от Бюлетин на СБХ, Брой 03 / 2022, 36 с.
Целия брой можете да разгледате и прочетете тук:

Смислови групи: