Фестивал на съвременната българска керамика / от изложбата
1 – 18 септември 2021
СБХ, Шипка 6
Какво артистите керамици ни казват днес? И защо то е толкова важно, че ги кара да продължават да приемат житейските трудности, рискове и жертви, които заниманието с керамика им налага? Не твърдя, че зная отговорите на всички въпроси. Но чрез „прочита“ на творбите в тазгодишната колекция и споделените мисли на някои от авторите им ще опитам да изясня поне няколко.
Никой от художниците керамици вече не се вълнува от това дали керамиката е „приложно“, „декоративно“ или някакъв „друг вид“ изкуство – класификациите отдавна са изживени. Но чувствителността към многоликата ù образност е останала, дори е придобила нови нюанси.
от живопис към скулптура и обратно, от полезен обем към кавалетна форма и обратно
Една от участничките, Паола Орланди от Италия, споделя: „Творбите ми са на тънката граница между съда и скулптурата. Преминавам от функционалната концепция за керамиката към границите ù, които след това „разтягам“, докато те не останат само възможност…“ Оказва се, че богатството от изразни средства в керамиката се схваща като неотменно условие – то не само подхранва усещането за свобода, но е и същинската основа на разнопосочните артистични търсения.
Схващането за спецификата на керамиката също е претърпяло метаморфоза – тя отдавна не се мисли в измеренията на „мисленето в материал“ както в по-предишни десетилетия. Но познаването на материала, и то във високия клас силикатни състави (порцелан, каменина), води не само до преосмисляне на изразните средства, но и до елегантно преодоляване на бариерите между обем и плоскост, т.е. между скулптура и живопис. Мария Вълчева го описва най-добре: „Подготвям своите порцелани като платно, на което ще рисувам, но това платно освен текстура има и форма – тя кара рисунката да лъкатуши по нея, да завива по ръбовете, за да се срещне със себе си от другата страна, обгръщайки предмета – без рамка, начало или край“.
В изложбата ще видим резултати и от разработването на още един важен проблем – разширяването на съдържателната основа на произведенията. Между земята, небето и отвъд (в интерпретацията на Ивана Енева и Д. Бутикариу), между външно, вътрешно и в сърцевина (в интерпретацията на Е. Спину, Ф. Сърбу, К. Пуч-Граси), между природно, човешко и екологично (в интерпретацията на Антонина Конзова, П. Вутерс, Мария Вълчева, М. Иванова, Елена Виденова), между архаично, ново и в ключа на вечността (в интерпретацията на Силвия Чанева, И. Янков, Г. Фъркасиу, Коста Данев, Йоана Кемилева), дори ироничните обществено-политически „намигвания“ на Димитър Николов – всичките те малко или повече очертават интересни пластически посоки и разширяващи се тематични кръгове.
Надявам се обединяването на художниците керамици за Фестивала на керамиката да бъде съпътствано и с повишена обществена чувствителност към усилието им да направят своя празник социалнозначимо културно събитие.
Виолета Василчина