Драсканици. Рисунки. Графика
Художествена галерия – Казанлък
куратор: Пламен В. Петров
Веселин Дамянов, по-известен като „бат Вес“, е художник, чийто творчески почерк разкрива изключителната му способност да си играе с пространството и времето. Като на шега, непринудено и несериозно. Вглеждайки се в детайлите обаче, няма как да не открием, че зад това негово искрено забавление в творческия процес – заключено между идеята и творбата, стоят не само низ от емоции, а и куп сериозни монолози на автора, провокирани от проблематичното ни битие. Разговори, които той води посредством образите, излизащи ежедневно изпод ръката му. Образи, които той полага еднакво сериозно както върху белия лист и рекламните брошури от пощенската кутия, насърчаващи да гласуваме и пазаруваме, така и върху плочките в банята. Драсканици, които не са просто творчески импулс, идея за рисунка, провокираща сетне да бъде реализирано в материал произведение. Не, това са трайни следи, които имат самостоятелно място в творчеството на художника и още по-важно – в идейно, естетическо, а и техническо отношение те са изведени до нивото на „завършената творба“.
- Веселин Дамянов – Ves / от изложбата
- Веселин Дамянов – Ves / фрагмент
В изложбата (НЕ)СЕРИОЗНО, създадена специално за Художествена галерия – Казанлък, е поставен акцент именно върху темата за драскулката като първичен творчески жест, който в художествения процес при Веселин Дамянов – Ves позволява не само разбиране на графичните му и живописни реализации, но и въобще самостоятелно съществуване. Драсканицата, като произведение само по себе си, извървява дълъг исторически път, чието начало можем да мислим, че е положено векове преди динамичното двадесето столетие. Днес изследванията на историците на изкуството показват важното място на драскулките в историята на изкуството въобще. Драсканиците се явяват къде ли не – в маргиналните полета на средновековните ръкописи, по гърбовете на иконите, или прикрити под гигантските стенописни композиции и са ценни свидетелства за епохи, процеси, събития. Те могат да бъдат открити върху гърбовете на шедьоври, излезли изпод ръцете на автори като Леонардо, Микеланджело, Тициан. Така още през ХVI век
драсканиците ще бъдат заявени като творчески жест,
който има свое самостойно значение.
(НЕ)СЕРИОЗНО. Веселин Дамянов – Ves / поглед към изложбата
Веселин Дамянов – Ves си играе с тези първични следи вече повече от две десетилетия, но при него те всякога са свързани, не просто физически, а и идейно, с основата върху, която са положени. Полепналите по страниците на книги и списания думи, изображения, смисли, се свързват с идеята на автора за образа, идея, която сетне мисълта и тренираната му ръката ще развият. Така върху преупотребения лист среща си дават минало и настояще, там и тук, чуждо и свое. На границата на (не)съзнавано се раждат нови образи, чиято
единствена цел, не е да критикува и още по-малко да обвинява и афишира,
а единствено да проучва и разбира – форма, цвят, събития и отношения. Именно в стремежа за разбиране е голямата стойност на изложбата (НЕ)СЕРИОЗНО, в която границите между блуждаещата линия на художника, рисунката и графиката се разтварят, удостоверявайки, че в творческия свят на Веселин Дамянов – Ves те имат своето равностойно значение. И тъкмо затова авторът има и неподражаемо в умелостта, в естетиката, но преди всичко в (не)сериозността си място на съвременната художествена сцена.
+++
За автора
Веселин Дамянов – VES е роден в Сливен на 30 май 1977. Средното образование получава в родния си град в художественото училище по приложни изкуства „Димитър Добрович“ със специалност „Плакат“. През 2002 завършва бакалавърска степен във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, факултет „Изобразително изкуство“ със специалност „Графика“, а от 2004 е магистър по „Живопис“ в същото учебно заведения. От същата година членува в СБХ, а през 2014 печели творчески престой в Международния център за изкуства „Сите дез Ар“ в Париж, Франция. Осъществил е над 20 самостоятелни изложби и се включва със свои творби в над 160 сборни изложби, конкурси и биеналета, където е отличен с повече от 70 награди, над 15 от които първи награди. Негови творби присъстват в музеи и частни колекции в множество европейски страни, както и в Китай, Канада, Тайланд, САЩ, Япония, Малайзия и други.
+++
Разгледайте и портфолиото на Веселин Дамянов тук:
+++
За галерията
През 1901 в Казанлък е основан Музей за старини и изкуства, превръщайки се в първата извънстолична институция с художествена колекция. От 1973 Художествена галерия – Казанлък юридически се обособява като самостоятелен културен институт, а през 1981 разполага постоянната си експозиция в част от новопостроената сграда на ул. „Св. св. Кирил и Методий" № 9 в града, както и в къщите музеи на художниците Ненко Балкански и Дечко Узунов, който днес са нейни филиали.
Днес Художествена галерия – Казанлък притежава ценен фонд от живописни, графични, скулптурни творби на именити български художници, колекция от икони и щампи, колекция екслибриси и малка сбирка от декоративно-приложни изкуства. В институцията се съхранява и най-големият масив от творчеството на Иван Милев – един от най-ярките български творци от първата половина на ХХ век.
Освен постоянните експозиции, подредени в залите на галерията, Къща музей „Ненко Балкански“ и Къща музей „Дечко Узунов“ екипът на институцията ежегодно организира множество временни изложби, които проследяват както историческото, така и съвременното развитие на пластическите изкуства в страната и в частност в Казанлък и региона.
Дейността на галерията можете да следите във фейсбук
Художествена галерия - Казанлък / Art gallery - Kazanlak
+++
Точната локация на галерията можете да видите