Изложба по повод 70-годишнината на художника
Куратор: Петер Цанев
+++
Станислав Памукчиев за изложбата си
Проектът „Преминаване – траектории във времето“ е по повод 70-годишнината на автора и представя нови творби и селекция на етапни произведения от 45-годишната творческа практика на художника. Проектът се развива в две паралелни експозиции на две отделни локации – галерията на СБХ – Шипка 6 и галерия „Арте“, София.
Първата изложба с название „Паралелни траектории“ се разгръща в трите зали на първия етаж в галерията на „Шипка 6“. Представя последните непоказвани голямоформатни картини: цикъл „Процесии“, развитие на дългогодишния проект „Завръщане“; нови адаптирани в мащаба на пространството, значими за автора пластични инсталации: „Проходи“ и „Междинни полета – стълбата“; мултимедиен проект „Междинни полета – кула убежище“; видеоинсталация „Думи във времето“, звукова инсталация „Процесия на звука“, създадена специално за изложбата от композитора Асен Аврамов.
Водещата идея на експозицията е да представи в едно пространство и в единодействие паралелните траектории на творческите търсения и реализации на автора, на вътрешното единство на артистичната позиция, независимо от смяната на пластически и концептуални подходи – фигурална картина, картината като обект, информален знаково-абстрактен идиом, пластическа инсталация, видео и мултимедия.
Голямоформатното платно „Процесия“ е сближаване и разкриване в съдбата на човека. Експресията на формата изразява
човешкото усилие за търсене на път и спасение,
за проникване зад закрития хоризонт на пределното и крайното. Трансформациите на пластическата форма са израз на емоционално-психичното и духовно движение.
Станислав Памукчиев / Цикъл „Процесии“, 2022, смесена техника, платно, 200х250 см
Пластическите инсталации „Проходи“ и „Стълбата“ ни отвеждат в предела между тук и там, между видимото и невидимото, в граничните състояния на изпитанието и призива за пропътуване в бездната на неизвестното, безпределното, неназовимото.
Видеоинсталацията „Междинни полета – кула убежище“ е рискован опит за визуализация на психоплазмени следи, сияния, за разпознаване в метаочакването за проекция в непрогледната безграничност. Видеоинсталацията „Думи във времето“ уплътнява съдържателните пластове на образите в експозицията със селекция на цитати – фрагменти от страстната антропология на Николай Бердяев. Думи, съпътствали през годините творческите търсения на художника.
„Преминаване – траектории във времето“ иска да защити убеждението, че изкуството разкрива устойчивите, дълбинно-психологически, иманентно присъщи, онтологични измерения на човешкото. Високият хуманен патос е в убедеността, че изкуството е силно в своята откритост към базисното антропологично съдържание, което се разкрива единствено в извънситуативната тоталност на битието.
Авторовата позиция се съпротивлява на тоталната секуларизация, груб прагматизъм и комерсиализъм, на рецидивите на масовата култура, на изкуството, разбирано и консумирано като естетическо удобство, развлечение и празен спектакъл.
+++
За автора
Самостоятелни изложби в България и чужбина, повече от 80, някои от последните години са: „Кула – убежище“, галерия „+359“, Водна кула (2022); „Закрити полета“, галерия Credo bonum, София (2021); „Завръщане“, Арт център „Уго Вутен“, Белгия, СБХ – зала „Р. Алексиев“, ХГ „Вл. Димитров – Майстора“, Кюстендил (2017); „Преминаване“, НГ (2016); „Утаено време“, СБХ – зала „Р. Алексиев“, София (2015); „Криптоси“, галерия „Арте“, София (2915); „Пепелни картини“, галерия „Академия“, София (2013); „Гранично – безгранично“, СБХ – Шипка 6 (2013); Spuria Home, Chapel Hill, NC – USA (2009); „Начала“, Музей за съвременно изкуство, Скопие, Македония (2008); „Пепели“, Музей за съвременно изкуство, Белград, Сърбия (2004); „93-03“, СГХГ (2003); частни галерии в България, Австрия, Германия, Холандия, Унгария, Румъния, Швеция, САЩ, Франция.