- | Извън СБХ
Галерия (10)

живопис

галерия „Интро“, София
откриване: 8 ноември 2022, вторник, 18:00 – 20:00 часа

„Бездомни сънища“ много удачно е назовала Катрин Томова своята най-нова изложба. Художничката, позната с големите формати на своите творби и задълбочените си търсения в областта на нефигуративната живопис, този път представя 17 сравнително по-малки платна, съобразени с параметрите на конкретното пространство и създадени през последните три години. Произведенията от експозицията продължават типичните за авторката визуални изследвания на вътрешните състояния на човешката душевност и да откриват техния еквивалент в образи. „Бездомни сънища“ е изложба за връзката между реалността и въображаемите светове, за съновиденията, които са плод колкото на преживяната реалност, толкова и на онази, сътворена от съзнанието.


+++

Катрин Томова за изложбата си:           

„Опитвам се да потърся връзка между части от различни сънища, да ги сглобя в едно и да ги превърна в абстрактни образи. Не съм сигурна дали съновиденията са плод на въображението, на реалността или на нещо трето, създавано от нашето съзнание. Хаосът от спомените ни изгражда многослойността на всеки личен свят. Мозайка или пъзъл от цветове и форми, лица без физиономия, разпръсващи се багри, неизвестни състояния и странни усещания, увлечени във въртоп, устремен към някакъв тайнствен портал, отворен към неизвестното. Още през 1900 Зигмунд Фройд си задава въпроса дали чрез съновидението можем да научим нещо повече за нашите скрити или прикрити вътрешни психически състояния или същности.

Няма нищо по-абстрактно от сънищата. Често знаем, че сме сънували, но не помним съдържанието на съня, останало е единствено чувството, с което се събуждаме, завладени от усещането за

преживяване в граничната зона на реалността,

или по-скоро на различните реалности. За мен това е доказателство, че сънищата всъщност са без адрес, без дом, че те са странници, посещаващи ни по тяхно желание, нощни гости със свой собствен живот, често нямащи нищо общо със самите нас.“

Катрин Томова / oт изложбата




+++

Митко Новков, журналист и критик, за творчеството на Катрин Томова

„(...) По стил Катрин Томова е абстрактен художник. Казвайки това обаче, в едно и също време казваме и много, и малко. Много, доколкото я вписваме в една фаланга от престижна по-престижна: световните Василий Кандински, Казимир Малевич, Михаил Ларионов, Наталия Гончарова, Пийт Мондриан, Тео ван Дусбург, Паул Клее, Робер Делоне, Жуан Миро, Вилем де Кунинг, Джаксън Полък, Аршил Горки, Марк Ротко, Ив Клайн, Ханс Хартунг; българите Георги Божилов – Слона, Димитър Киров – ДиКиро, Георги Баев –Джурлата, Никола Манев, някои платна на Кирил Петров и Атанас Пацев от по-късния им период, Ивайло Мирчев, Вихрони Попнеделев, Греди Асса… (Те, българските абстракционисти, всъщност не са толкова много, ясно защо – заради идеологическия натиск. Алцек Мишев, живеещият в Италия български концептуален художник, изложба на когото беше открита в пространството за изкуство Swimming Pool, разказва, че избягал от България през 1971, за да прави абстрактно изкуство, но – бидейки то вече в залеза си, той бил принуден да се обърне към реализирането на акции и пърформанси). В същото време – познавайки творбите на гореизброените художници, откриваме всъщност, че те една с една не си приличат: музикалните „композиции“ на Кандински са съвсем различни от супрематичните квадрати на Малевич; лъчизмът на Делоне и Ларионов от микроорганизмения свят на Миро; дрипинг техниката на Полък от ритмичните пластове цвят на Ротко; сините отпечатъци на Клайн от „сламените“ линии на Хартунг… И това е малкото, когато казваме, че Катрин Томова е абстрактен художник, защото е важно да определим, да открием, да разберем, да съзрем и вникнем в това какъв точно абстрактен художник е тя.

Катрин Томова / oт изложбата



Като абстрактен художник Катрин Томова се различава от всички гореизброени може би с нещо, което е фундаментално: абстракцията означава „отвлеченост“, тоест да редуцираш множествеността на живота до няколко основни принципа, като това редуциране се извършва на базата на издигане над тази множественост, сиреч птичи поглед; абстракцията на Катрин е друга: тя не се въздига над множествеността, тя се спуска под нея, гмурва се, така да се каже, за 

да достигне до първичните елементи на мирозданието
– водата, огънят, въздухът, земята, сиреч миньорско предприятие, къртовски труд. „Надоле! Надоле! Надоле! В студените бездни слезни…“ Казано обощено (обобщено, не отвлечено), Катрин рисува стихиите. Но достига до изобразяването на стихии със своя абстрактен художествен метод не в тяхната самостойна и откъсната единичност, достига до тях в тяхната съприкосновена и взаимодействена двоичност. (...)“
(Текстът се публикува със съкращения)


+++


За автора

Катрин Томова е родена в София. Художественото си образование и практика е добила в школата по живопис, организирана от вицепрезидента на Есенния салон Пиер Рамел в Париж в периода между 1989 и 1991. Първите си самостоятелни изложби показва през 1988 и 1989 в Младежкия театър в София. Следват четири последователни участия в парижкия Есенен салон (1989, 1990, 1991 и 1992) и участия в Представителната изложба на български художници във Франция през 1991. Нейна картина е включена в юбилейния албум за 100-годишнината на Есенния салон като най-млад участник в него. Излагала е свои творби в съществувалите по онова време търговски галерии в софийските  хотели „Рила“ и „Интерконтинентал“ (1992). През 1993 по покана на галерия „Аполон и Меркурий“ показва голяма самостоятелна изложба в СБХ, Шипка 6. През 1994 е приета в СБХ. Има многобройни участия в групови изложби и проекти на СБХ, между които: „Нови имена“, кураторски проект на Мария Василева (1992); Международно триенале на живописта (1996); „Цветът“ – кураторски проект на секция „Живопис“ и „Болница за влюбени“, кураторски проект на Димитър Грозданов (2014), „Натюрморт и интериор“ (2016). Изложба конкурс на „Алианц България“ (2016), в която има номинация за живопис. Участие в изложба „Свободна зона“ в галерия INTRO, София, и в изложба към Форум „Изкуството като противодействие“, ГХГ – Варна (2022). Самостоятелни изложби: в софийски галерии – „Макта“ (1997), „Циклоп“ (2002), „Ирида“ (2003), „Артамонцев“ (2005), „Сезони“ (проект „Рок легенди“, 2008), „Ракурси“ („Terra Animalica“, 2012), „Юзина“ („150 х 210“, 2015), „Стубел“ („Живопис“, 2016), „Контраст“ („Деволюция“, 2017), „Стубел“ („Островът по обeд“(2018), „Нюанс“ („Трънливи наслади“, 2019 и „Paint It Dark“, 2021). В ГХГ Варна, зала, „Георги Велчев“, и ГХГ Каварна („Рок легенди“) (2008).  
През 2017 печели конкурс на СБХ за творческа резиденция в Cité des arts в Париж. Зад граница има самостоятелни изложби в галерия „Мона“ в Лимасол, Кипър (1995) и в галерия „Готие“ в Саарлуи, Германия (1998). Участва в 4-тото Международно биенале ARvesT Expo в Ереван, Армения (2018), в Murano Art Expo във Венеция, Италия (2019), в експозиция на MAMAG Museum of Modern Art, Австрия (2020). Многобройни са участията й в проекти на различни галерии в София, Варна, Каварна, Габрово.

+++

Адрес

Галерия ИНТРО
ул. „Цар Самуил“ 28, София

Точната локация можете да видите 

тук