Деля Чаушева / от изложбата
ноември 2019
галерия „Интро“, София
Деля Чаушева е художник, който от години работи в полето на абстрактната живопис, като с времето изгражда свой собствен разпознаваем почерк. Но по-същественото е, че тя не застива на едно определено ниво, не се успокоява от рутината, нито от постигнатите успехи като творец, а непрекъснато се стреми към развитие и обогатяване на художествения си език.
Маслени платна голям формат, рисунки, изпълнени с пастел и въглен повдигат завесата за нас, зрителите, към един неподозиран свят от абстрактни форми и енигматични пространства, създадени от художничката, който тя избира да нарече „Следи от подсъзнанието“.
Абстрактната живопис се счита за една от най-чистите форми на изразяване, тъй като позволява на артиста свободно да общува визуално, без да се ограничава от формите, съществуващи в обективната реалност. Точно тази свобода на общуване, неопосредена от детерминираността на видимите образи, ни предлага Деля Чаушева. Чрез картините си тя споделя с нас своето виждане за живота – един безкраен кръговрат на делничното и рутинното, който бива прорязан от неочаквано случващото се. Именно от този момент на конфликт, на излизане от баналното и монотонното, на внезапния удар, който изведнъж нарушава делничното, се интересува авторката и тя го пресъздава със свой специфичен изразен език. Гладкото, монохромно картинно поле се пронизва от пространствени структури, наподобяващи счупено стъкло или разбита ледена маса. Леките, прозрачни, гладко нанесени тонове са в конфликт с ярките акценти или тъмни образувания, постигнати с натрупване на мазки маслена боя.
В рисунките черните пространства се нарушават от цветни проблясъци, а по белите полета въгленът оставя черни следи. Конфликтът между очакваното и това, което всъщност се случва внезапно, е изразен и по една друга линия. Художничката използва традиционния живописен материал – маслото, за да създава композиции, в които графичното начало е водещото. Графично в смисъл на точна, остра, строго структурирана рисунка и пространствени решения, където не толкова цветът, а контурът и мазката, положена като щрих, са смислоопределящи. И обратното, с приеманите като графични материали въглен и пастел авторката търси живописни ефекти и внушения.
И накрая, но не на последно място, бих искала да обърна внимание на
овладения до съвършенство художествен език,
който Деля Чаушева сама е създала и непрекъснато развива и с който дава израз на своите идеи и внушения. Тя не се колебае в избора на изразни средства и похвати – плод на дългогодишен труд и осмисляне. Тя не се колебае и в това, което иска да сподели с нас или да запази в тайна. Резултатът е, че нейните творби ни дават свободата да ги възприемаме и тълкуваме според нашата собствена индивидуалност и чувствителност, но и още нещо, което е може би най-важното – успяват да отключат фантазията ни и да ни помогнат да видим познатия свят по нов, различен начин.