април 2024
арт галерия „Вежди“, София
Бойко Митков владее еднакво свободно всички основни разновидности на скулптурата – от пластиката в общественото пространство до малките ювелирни форми. Водеща при него е концепцията, материализацията е естественият резултат от нейното развитие и оформяне.
Той е скулптор с впечатляващо широк творчески диапазон. С еднакъв успех реализира фигуративни монументални пластики, произведения на т.нар. публично изкуство (public art), абстрактни творби, обекти, релефи, медали, произведения на малката пластика.
Тези особености, формулирани най-общо, се потвърждават и се конкретизират по убедителен и последователен начин в последната му самостоятелна изложба в галерия „Вежди“. Камерна по своя характер, в нея бяха показани творби, които по много специфичен начин съчетават в себе си две на пръв поглед несъвместими начала.
От една страна авторът е изцяло и дълбоко потопен в самите устои на занаята на скулптора, по-специално в работата си с метал. Това му дава възможност да извайва както по-обобщени, така и по-детайлни форми и да ги комбинира в различен тип опуси (фигуративни групи, релефи и т.н.). Без намек на повествователност или на фабулна завръзка, тези творби по същество изграждат особена, по своему уникална визуална атмосфера, при която фигурите, затворени в себе си и отчуждени от света, в замяна конструират и възпроизвеждат определени пластически дефинирани „ситуации“ с висок асоциативен потенциал. В случая в действие влиза, така да се каже, концептуалната компонента в творческия процес.
Бойко Митков / От цикъл „Решението на Парис“, 2024
Бидейки потопен в конфликтите и противоречията на днешния свят, Бойко Митков едновременно с това запазва респекта си към класическите традиции. Той постига
своеобразен синтез между история и съвременност,
защото е убеден, че скулптурата е изкуство, което е в състояние да примири наглед нерешими противоречия.
Своя талант авторът разгръща в различни посоки. В много случаи границите между онова, което наричаме произведение на изкуството, и онова, което в съвременните визуални форми обикновено именуваме обект, притежаващ определени естетически, експресивни характеристики и въздействие, се заличава.
Друг важен момент от актуалното творчество на автора, виден в експозицията, е обединяването на разновременни и разномащабни елементи в рамките на едно цяло. Това създава предпоставки за по-динамично и „полифонично” озвучаване на пластическото послание.
Чавдар Попов
+++
Публикацията е от Бюлетин на СБХ, Брой 03/ 2024, с. 26
Целия брой можете да разгледате и прочетете тук: