

28 януари – 23 февруари 2025
музей-галерия „Анел“
„Копнежът ражда творчество…“ Гео Милев
Изложбата на Георги Данчев и Невена Луканова отбелязва 50 години творческа дейност между две столетия, а всъщност и между две хилядолетия. Това е метафора за тяхното изкуство, което обединява практики от предходни епохи — древни, но все още приложими в съвременното изкуство както чрез медии, така и чрез идеи. И двамата носят в биографиите си опит от обучението си в НХА — Георги Данчев в скулптура при проф. Секул Крумов, а преди това – в каменоделството; Невена Луканова — в текстила. Това обяснява и широкия спектър на творчеството им в областта на монументалната и кавалетната скулптура, монументално-декоративното изкуство на керамиката, както и малката пластика, портрета и живописта.
Творчеството на Георги Данчев е представено с 50 пластики в бронз и гипс, както и 45 рисунки — ескизи, проекти, акварели, туш и акрил върху велтърна хартия. Съпоставката на рисунките със скулптурата в изложбата представлява биографичен разказ за живота на Данчев, израз на неговите емоционални преживявания, вълнения и размисли. Целта е да се открие разнообразието на сътво реното още от най-ранните му произведения, например „Бриз“ (1983) – малка пластика в бронз, посветена на певицата Йорданка Христова. Скулптурите запазват своето символно звучене през годините, като следват принципите на изразителност на формите и динамизъм, при който пространството става част от фигурите. Като майстор и познавач на камъка Данчев подбира специални скални, речни и полускъпоценни камъни за постаментите на пластиките, които се вписват в композицията и допринасят за естетическата им цялост.
Темите в неговото творчество обхващат митологичния, историческия и легендарния живот, природния свят, социални и общочовешки проблеми, включително емблематичните произведения като „Племенна пирамида“ (2000), „Античен диалог“ (1998), „Венера“ (2003), „Крилата сирена“ (2007), „Покръстване“ (1990), „Жълта преса“ (1995), „Бюджет“ (2009), „Дон Кихот“ (2005), „Тотем – Разпятие“ (2000), „Излитаща пеперуда“, „Композиция с глигани“, „Улов“ (2000), „Вредни емисии“ и „Енергиен дух“ (1986), „Майчинство“ (2000), „Изповед“ (1983) и други. Признания за таланта на Георги Данчев идват още с първите отзиви за неговото изкуство, в които се акцентира на пластичността на кавалетна скулптура, в която формоизграждането е постигнато чрез експресивното въздействие на биологичните форми и структури.
Поглед в изложбата
Невена Луканова – Вени се определя като авангарден и нестандартен талант, авантюрист и добър керамик. В изложбата тя е „Нежността на битието“, представена чрез колажи, които сякаш са изтъкани от поезия, емоции, драми и любов. Тази колекция предлага абстрактни изображения, които осмислят живота без конкретни образи. Синтетичният език на колажа откроява нейния индивидуален стил в живописта, графиката и рисунката, както и в областта на приложните изкуства — керамика, текстил и декоративна пластика. Колажите на Невена Луканова внушават магичен и поетичен синтез на реалност и нереалност, преплетени в едно цяло. Като една съвременна Арахна тя следва нишката на живота през изкуството, което превръща в свой автономен свят. Пространството в картините е двумерно, с близък детайл, а формите се плетат ритмично в една плоскост, която е разглеждана, съзерцавана и усещана. Темите на творбите са свързани с житейски преживявания и човешки отношения, като „Танц“ (2010), „Веселие“ (2022), „Разговор“ (2015), „Тъга“ (2010), „Мистерия“ (2020), „Вълшебство“ (2020), „Игра“ (2020), „Пътища“ (2010) и други.
Изложбата „Нежността и жестокостта на битието“ на Георги Данчев и Невена Луканова е събитие, което всеки може да преживее емоционално, творчески и философски, когато се докосне до тяхното стойностно изкуство.
Пламена Димитрова-Рачева
+++
Публикацията е от Бюлетин на СБХ, Брой 02/ 2025, с. 23
Целия брой можете да разгледате и прочетете тук: