Ани Венкова
Галерия (1)

J.PANK / от изложбата 

6 юли – 6 август 2020
галерия „Аросита“, София

Можем ли да си представим творба, която съчетава изкуството на графитите, комикса, японската манга, попарта с класическа живопис, образи на Мона Лиза и Христос? Трудно е дори въображаемо да визуализираш подобна еклектична комбинация от несъвместими на пръв поглед стилове, епохи и елементи, но в произведенията на J.PANK (Йордан Панков) те освен реалност са и негова запазена марка. Комикс и анимационни герои съжителстват в симбиоза с митологични създания и графити надписи. Изложбата „Yesterday and Today“ представя на публиката едно смело и дръзко съпоставяне на класика и съвремие, граничещо с хумора и иронията.

Освен че ни напомня за класически произведения (някои от тях изчезнали) на Леонардо да Винчи, Жак-Луи Давид и неговите ученици Жан Огюст Доминик Енгър, Франсоа Жерар, авторът парадоксално ги поставя в един съвременен контекст на масовата, популярна култура и дори субкултурата, добавяйки към тях различни атрибути, надписи и символи. Така Леда (от композицията „Леда и лебедът“) и кралица Елизабет се оказват буквално „татуирани“ с огнени черепи, крилати сърца, обърнати петолъчки. Почитта към голото тяло, неговата естествена красота днес е изместена от всякакви намеси и опити за трансформация на собствената ни идентичност. Ореолът на Христос е стилизиран силует на Мики Маус... Авторът е привлечен от култа към митични образи и реални личности и това как този култ се формира. Каква сила трябва да притежава един реален човек, за да бъде издигнат на пиедестал, превърнат в идол? J.PANK изважда тези митологизирани личности от контекста на времето и пространството, в което са битували, и ги превръща в съвременни икони, носещи стилизацията, цветността и еклектиката на днешния ден. Оспорва тяхната репрезентативност в социален и културен план. Вероятно авторът намеква за изместването и промяната на ценностите, значението на индивидуалността и личния поглед, абстрахиран и необременен от необходимостта да следва определен стереотип или идеология. Чрез наслагването на визуални кодове, разместването на културни и исторически пластове авторът цели провокация и я постига. Свободата е тази, която създава шедьоври. Изкуството е за всички, независимо от социален статус, образование, географска принадлежност.

В последната си изложба J.PANK експериментира с живопис и дигитален печат върху нови повърхности – метал и пластмаса. Той запазва творческата и стилова посока, която развива вече десетилетие, но в новите му работи картинното поле е още по-сгъстено, интензивно, символно натоварено. Завладяващи са и лимитираните серии отпечатъци върху хартия в малък тираж, до които зрителят може да се докосне и разгледа отблизо и, разбира се, да стане техен притежател.

Разглеждайки изложбата на J.PANK,

зрителят има избор – да наблюдава и разчита символи, да разпознава личности и детайли

от произведения на класици, да подрежда пъзел или да възприема спонтанно цялостния образ – наситен и колоритен, агресивен и въздействащ като реклама, забавен, предизвикателен и намигащ с чувство за хумор.
J. PANK се обръща към публиката с призивите „Believe in me“ и „Don’t forget me“ и едва ли е възможно да не разпознаем стила му, да не повярваме в искреността му или ярките платна и графики да не оставят остър отпечатък в съзнанието ни.

Смислови групи: