Секцията сред формираните в СБХ, основани след 10 ноември 1989, а именно през 1993 година. Неин кръстник е Димитър Грозданов, който предлага провокативният номер като поредност сред секциите да остане като наименование на групата. Между основателите са още Любен Костов, Венцислав Занков, Яра Бубнова, Кирил Прашков, Валентин Стефанов, Милко Павлов, Иван Русев, Божидар Бояджиев, Хубен Черкелов, Албена Михайлова, Борис Климентиев, Георги Трифонов, Захари Каменов, Божидар Бончев и други.

В секция 13 членуват 71 художника.
+++

Секция 13 – 30 години по-късно.

Секцията обединява неконвенционални форми, понятие, което днес обхваща в най-широк смисъл съвременно изкуство и на практика не може да бъде отделено и отграничено от класическите форми в изкуството поради динамиката и развитията от двете страни тази условна демаркация.

Необходимостта да се изведе актуален статут на Секция 13 сега, 30 години след създаването ѝ отвежда по-далеч от търсенията извън конвенцията за „неконвенционалност“. Тя вече не може да бъде относима към формата и спектъра изразни средства, характера на процеса/произведението. За да запази автентичния си стремеж към преодоляването на границите, релфлексът към формално новото, отвореността на търсенето и изследването на непознатото в и около изкуството с оглед художествената колонизация на части от съвременния свят, предлагаме следното.

С оглед описание на предмета на секцията, не само поради условията на административната култура, но и за собствена яснота, формулираме това възприело култов статут „13“ със следните елементи на дефиниция:
1. Художествен процес ориентиран към изследване/експеримент и не само.

2. Работа с метод и принцип.
3. Работа с и по границите на художественото. Позициониране и ракурс.
4. Разширяване територията на изкуството за сметка на конвенционална човешка дейност, вкл. във виртуалното, миналото, бъдещето, настоящето, паметта, представата и мечтата за тях.
5. Съотнасяне/отношение към образцовата творба/жест/процес, стремежа към цялост. Собствено валидни парадигми.
6. Нехудожествена визуална философия и политическо въображение. Композиция и композиране в изкуството.
7. Почерк в пространството/пространство в почерка. Собствено и апроприирано време.
8. Критичен дискомфорт, водещ до установяване на /нови/ контактни зони. Срещи, взаимодействия, ефект.
9. Обща постановка и фолк. От фолк към пост фолк. Поглед извън и през пластическите традиции, през индивидуални, колективни и групови традиции, през надгробия и мемориали, през мрака на почерненото, през бистро мляко, през сълзи и екран.
10. Позиция-време-действие.
11. Действие-позиция-време.
12. Време-позиция-действие.
13. -