Лични данни и образование
Иван Цонев е роден в Шумен. През 1954 завършва архитектура в София и през цялата си творческа дейност работи като театрален художник. Критиката го определя като една от най-ярките фигури на художник-реформатор в кукления театър у нас. И до днес остава ненадминат майстор в куклената сценография. Работата му в Централния куклен театър върху „Петя и вълкът“, режисьор А. Илков и Н. Георгиева, „Съкровището на Силвестър“, режисьор А. Илков, „Любовта на Алцест или Мизантроп“ по Молиер, режисьор Л. Гройс, „Екзюпери – Малкият принц“ по сценарий на Иван Теофилов, режисьор Л. Дочева и още много очертават развитието на българския куклен театър.
Избрани общи и колективни изложби
Има многобройни участия в международни изложби и във всички национални изложби на сценографията, откъдето получава награди за високи постижения. Има 6 самостоятелни изложби, а негови творби са притежание на частни колекции в Англия, Полша, Гърция, САЩ, Германия, Швейцария и Франция.
Критика
Работата му в „Крали Марко“ е определяна от историците на театъра като най-мащабната му работа, която се превръща в легенда. Той решава спектакъла с огромни двуметрови кукли с изсечени лица, облечени в зебло, като черпи идеи за визуалните си решения от иконописта. Създава сценографски решения за над 300 спектакъла и осъществява 49 гастрола в чужбина – Германия, Полша, Русия, Унгария, Чехия, Словакия, Сърбия, Гърция и др. Един от основателите на висшето образование за куклен театър в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“.
От автора
По думите на самия Иван Цонев „сценографията трябва да бъде абсолютно равностоен съавтор на драматургията. Нещо повече – на всяка цена да я обогатява, да я превърне от литература в театър“. И действително – със своето архитектурно образование, както споделя Никола Вандов, „той взриви нашето куклено изкуство. Полетът му стана свободен, въображението – безгранично“, а най-голямото доказателство за това са творческите следи, които остават и след смъртта на сценографа през 2017 година.