откриване: 21 януари, вторник, 18:00 часа
„Независимо за каква област на графичния дизайн работя, казва Вилиам китанов, почти винаги се откроява моята слабост към запазената марка и графичния знак изобщо. Обичам тази интелигентна лаконичност и пестеливост на графичната култура. И хумора, който винаги е добавена стойност. Предпочитам добрите идеи пред декоративността. Графичният дизайн е емоционална рационалност, той възпитава така, както привидно несериозната игра. Да предадеш емоция без думи е по-лесно, отколкото да предадещ послание към ума.“
Ако вземем предвид дългата и богата творческа биография на Вилиам китанов, може би ще ни се стори необичайно, че това е първата му самостоятелна изложба въобще. Но както той казва, „Графичният дизайнер рядко прави изложби вероятно защото неговата работа достига до зрителя по други, по-бързи пътища.“
Съществената част от тази юбилейна за автора изложба включва освен запазения знак и 120 графични страници от списание MD International (излиза от 2005), на чиято графична концепция и рубрики той е автор. „Тези предимно черно-бели страници имат някакъв графичен виц и са начало на представянето на всеки дизайнер“, казва той.
Представени са и близо 70 запазени марки от периода от 1978 до днес, 20 пощенски марки, както и корици на книги и списания, глави за печатни издания и заглавки.
Иван Газдов за творчеството на Вилиам Китанов:
Във времето на своето съзряващо развитие като приложен график Вилиам Китанов имаше великолепната възможност да работи в първото в България професионално студио за приложна графика в Центъра по промишлена естетика (70-те години на миналия век). Атмосферата за работа там беше колкото ентусиазираща (всички бяха току-що завършили Художествената академия), толкова и респектираща с отговорни задачи по графичен дизайн с национално значение и разпространение.
Още тогава художникът успешно се концентрира в една територия на полезност, яснота и графична чистота, която далеч надскачаше редовата необходимост. Раснал обграден от произведения на приложната графика (като син на известния художник Борис Китанов), той осъществи творчески рядката възможност за издигане от нивото на качествената основа на един стабилен пример към собственото си ново развитие. Без съмнение за това е необходима дарба, но и много труд, и най-важното – необяснимият усет за съвременност, който придвижва и най-обикновения проект към сферата на изкуството. Талантът на Китанов за естетика в графичната форма се подкрепя от мощна визуална фантазия и като плод на тази лична симбиоза се явяват запазените марки и знаци, заглавките и пощенските марки, формите и пиктограмите – всякога с характерен образен виц, при разчитането на който зрителят остава удивен и възхитен едновременно от общуването с графичния смисъл, който е в основата на всяка негова работа.
Трябва да отбележа, че такава характеристика е високо изключение изобщо в цялата практика на познатите ни образи на графичния дизайн (напоследък прекалено обсебващ, но само като присъствие в обществената ни среда). Китанов работи за образно и графично грамотната публика.
Всяка негова графична форма има поне две нива на комуникация:
едното ниво се открива в индивидуалния визуален виц, при което зрителят ахва от удоволствие, второто ниво – не по-малко важно – го облъхва с деликатната деформация и висока проба естетика, хармоничност на линии и петна, и в крайна сметка поразяващ вкус, който не може да се разкаже, а само се усеща и ни респектира с най-благородната езотеричност, тази на изкуството. Връх в работата на художника е неговата територия в списание МD. Там оформените от него страници са малки шедьоври на графичния дизайн - всякога различни според темата или представяния автор и винаги неочаквани.
Днес Вилиам Китанов е в своята зрялост на майстор график от световна величина, отдавна наравно, а понякога дори и по-високо от великия Стефан Кънчев. Той е истински съвременен художник и значим график, което дори не е за вярване, като се знае в какъв „естетически бульон“ живеем. Но когато талантът се усъвършенства непрестанно и добросъвестно, той става непоклатим стожер, превръща се в мярка и коректив, щастливо изключение като един връх в изкуството на приложната графика.
проф. д-р Иван Газдов, 25 март 2014
+++
За автора
Вилиам Китанов е роден през 1949 в София. През 1973 завършва Националната художествена академия, специалност „Дизайн“. От 1976 до 1991 работи като дизайнер в Централния институт за промишлена естетика, където е привлечен в бюрото за графичен дизайн. От 1978 до 1990 участва във всички общи изложби на графичния дизайн в България, както и в Полша, Мексико, Куба и Русия. В края на деветдесетте е в ръководството на секция „Приложна графика“ на СБХ, а по късно – два мандата член на Съвета по маркоиздаване. Няколко години е дизайнер на списане „Жената днес“. От 2005 до днес е творчески директор и дизайнер на списание MD international. През 2003 участва в изложба с Иван Газдов, която включва илюстрации и заглавки за списание „Жената днес“. Награди: 11978 – Голямата награда от Националната изложба на дизайн в колектив. 1986 – Награда в раздел „Рекламна графика“ от Общата изложба „Графичен_дизайн“ .1988 – Първа награда от изложбата конкурс за плакат „Човек_и_природа“. 1989 – Почетен диплом от конкурса с една награда на Юнеско за плакат „Международна година на борба с неграмотността“. 2017 – Сребърна награда от най-големия конкурс за дизайн A design award – Милано (раздел печатни издания).