галерия „Стубел“, София
откриване: 18 ноември, понеделник, 18:00 часа
Спартак Дерменджиев за изложбата:
Тази година за мен е юбилейна. Имах планове за голямо представяне в залите на СБХ, включващо творби от всички досегашни мои изложби (от 1996 до 2024) – само от заглавията им може да се направи изложба, но по различни причини не можах да ги осъществя.
Показах по-малка ретроспекция в Градската художествена галерия – Благоевград. Благодарение на директора на галерията – колегата живописец Иван Милушев – представих експозицията „Предопределеност“, включваща шест мои изложби, избрани не толкова хронологически, колкото тематично-идейно. Подборът включваше и последната за момента моя изложбата-инсталация „Целувката“. Целувка, която, както се оказва, без да съм си давал сметка през тези 70 години живот, е предопределила не само творчеството ми, но и живота ми. Експозицията завършваше с инсталацията „Краят на света“.
Защо беше нужен този увод? Защото предстоящата изложба в галерия „Стубел“, включваща проекти от 10-годишен период, също е предопределена от „Целувката“ в едноименната изложба.
„Близо до сърцето“ ...
Но нали, нали еротиката беше близо до сърцето на Дерменджиев?, се питате вие. Не, еротиката е в сърцето ми и не само, но и не точно еротиката. Но за това се надявам да стане дума при друг случай, ако се изпълняват обещанията на галеристите и ако системата ни пропусне през финото сито на цензурата.
Изложбата „Близо до сърцето“ също е ретроспекция, но на друг етап от творчеството ми, наречен „Виртуални паметници“. Той започна преди десет години с виртуалното представяне на паметника на Георги Марков на площад „Журналист“ и до тази година съм представил над двайсет такива.
Изложбата е съкратен вариант. Показваме само част от тези проекти. Както поради недостатъчно пространство, така и поради желанието да се акцентира не върху самите виртуални паметници, а върху работния процес, да се представят проектите – от идеите, през рисунката до глината.
В този смисъл тази изложба спокойно може да се нарече и „Изборът на галерия „Стубел“.
Експозицията включва и два започнати, но незавършени и все още непредставени виртуално проекта. (Доколкото може да приемем, че останалите са завършени). Те са заявка за следващи събития.
Защо „Близо да сърцето“?
Това заглавие бе подсказано от приятелка, която буквално каза: „явно тези твои работи са близки до сърцето ти“.
Изложбата включва
портретни рисунки и скулптури на български интелектуалци.
Недооценени, умишлено забравяни, сплашвани, изнудвани, оклеветявани, съдени, ограбени, принуждавани да мълчат, репресирани, убивани... Може би затова са близо до сърцето.
Самият факт, че тези скулптурни портрети: на Георги Марков, на Райко Алексиев, на Кристо, на Иван Милев, на Жорж Папазов се явяват първите им скулптурни портрети в инак богатото на портрети и бюстове родно изкуство, говори, че тези личности са били нежелани от българското общество и система, а вероятно и продължават да са не дотам желани въпреки широко рекламираните демократични промени. Може би затова са близо до сърцето.
Тези проекти не са поръчка, няма да бъдат осъществени поне докато съм жив. Ако пък рано или късно се реализират, вероятно няма да бъда посочен като автор. Може би и затова са близо до сърцето.
И на последно място, но не и по значение. Този изложба се показва в любима галерия с прекрасни домакини. Може би затова е… близо до сърцето...
Спартак Дерменджиев
+++
За автора
Спартак Дерменджиев е роден в София през 1954. През 1982 завършва скулптура в Художествената академия. Той е сред най-известните съвременни български художници, с многобройни участия в симпозиуми и пленери и с близо 25 самостоятелни изложби. В последните 10 години те са: 2018 – „Море“, живопис и скулптура, галерия „Стубел“, София; 2017 – „Планета Клевета“, компютърна графика, и „Изгубени“, взаимни портрети от Крум Дерменджиев и Спартак Дерменджиев, фотоси и възстановки, Център за култура и дебат „Червената къща“, София; 2016 – „Клевети“, изложба е отменена в последния момент, галерия „Астри“, София; 2014 – „От албума на майка“, скулптура и семейни снимки, галерия „Дебют“, София, и „Колоните, които крепят небето, или Храмът на Венера“, скулптурна инсталация, галерия „Възраждане“, Пловдив; 2013 – „Fin du monde“, пърформанс и живопис, „Червената къща“.
От 2014 развива идеята си за творби във виртуална среда, в която се случват все повече културни събития и досега е направил 23 „виртуални паметника“. Наред с личностите, той е „въздигнал“ паметници на дъгата, на божествения ден, на влюбените, на дюните, на невъзможната любов и т.н. Последният, от 2023, е „Животът е танц / втори паметник на Кристо и Жан Клод“. Притежава български и международни награди, в т.ч. награда на СБХ за скулптура (1998).
Негови работи са във фонда на Националната галерия, СГХГ, галериите в Пловдив, Варна, Плевен, Добрич, Благоевград както и частни колекционери от България, САЩ, Русия, Франция, Испания, Германия, Австрия, Италия, Холандия, Гърция и Южна Корея.