Галерия (22)

Лична история на изкуството

Тази изложба е отдавна замислена като помагало за напреднали любители на визуалните изкуства. Тя се превърна в своеобразна лична история на изкуството, ако мога да се позова на заглавието на текста на френския историк на съвременното изкуство проф. Бертран Тилие. Безкрайно съм му благодарен за проникновения текст, който той написа въз основа на множеството рисунки, които му показах преди две години. Този текст ме стимулира не само в работата по изложбата – разработването на идеята прерасна в написване на книга със заглавието на изложбата.

  • Греди Асса / Пустинята
  • Греди Асса / Жан Мишел Баския


В предговора към книгата проф. Тилие пише: „При Греди Асса историята на изкуството е съзвездие от бляскави творци и творби, които

той свързва така, както ние в летните нощи прокарваме зрителни линии между отделните звезди.

Той е построил и подредил пантеон, който не е леден гроб, нито мавзолей, изпълнен с мрак и тишина. Пантеонът му е живо място. Там всичко вибрира, танцува, блещука като в Калдеровите „Мобили“: висящи метални листа се наслагват, като че ли се натрупват, почти се докосват и се застъпват, но никога не се сблъскват. Защото за Греди Асса, в чието творчество има много живот, жизнеността на изкуството – на миналото, настоящето и бъдещето – не подлежи на съмнение. Децата, които художникът свързва с някои творби на свои колеги (Бранкузи, Шагал, Баскиа, Гилбърт и Джордж, Хокни или Папазов), отиват по-далече от конвенционалната представа за плодовития и творческия артист, те въплъщават обновителната надежда.“

Греди Асса / Поглед в изложбата „Деца на въображението“, зала „Райко Алексиев“, СБХ



Рисунките са посветени на една малка част от авторите, които във времето съм се опитвал да разгадая било като художествено поведение или като морал.

Когато размишлява върху работата на художника в модерната епоха, Бодлер достига до прозрението, че геният е „преоткрито детство“. Така той описва

сходството между рисуването и жизнерадостното любопитство на детето,

което струпва всякакви находки в играта си. В албума децата са проекции или въображаемите модели на твореца. Като наблюдавах творчеството на всеки един автор, се опитвах да си представя образа на детето-„послание“ като завършена визия на художника. Така част от рисунките се превърнаха в упражнение по измисляне на деца. Рисунката – освен посланието, което отправя към нас – има и издайническа страна. Понякога е илюстрация, друг път е част от емоция или е декларация, но във всички посоки тя отразява потенциала на художника. Бях писал, че рисунката е магическо езеро на въображението. Сега бих добавил, че е изкристализиран образ на художественото мислене.


Греди Асса


+++


За Албума

Албумът „Деца на въображението“ (изд. „Сиела“, 2022) е резултат от дългогодишен проект на художника Греди Асса и представя една лична история на изкуството, съставена от рисунки с молив и кратки текстове.

Професор Бертран Тилие, историк на съвременното изкуство, преподавател в Сорбоната и автор на 18 книги, е написал теоретичния предговор към албума, озаглавен „Историята на изкуството според Греди Асса“.  

Когато размишлява върху работата на художника в модерната епоха, Бодлер достига до прозрението, че геният е „преоткрито детство“.  Така той описва сходството между рисуването и жизнерадостното любопитство на детето, което струпва всякакви находки в играта си. В албума децата са проекции или въображаемите модели на твореца. Наблюдавайки творчеството на всеки един автор, се опитвах да си представя образа на детето-„послание“, като завършена визия на художника. Така част от рисунките се превърнаха в упражнение по измисляне на деца. Рисунката – освен посланието, което отправя към нас – има и издайническа страна. Понякога е илюстрация, друг път е част от емоция, или е декларация, но във всички посоки тя отразява потенциала на художника. Бях писал, че рисунката е магическо езеро на въображението. Сега бих добавил, че е изкристализиран образ на художественото мислене. 

Греди Асса



+++



За автора

Греди Асса е български художник, роден в Плевен през 1954. За 40-те години от изложбената му дейност той прави над 100 самостоятелни и общи изложби в България и чужбина. Сред тях са участията в 54-то Венецианско биенале (2011), в 24-то и 26-то Биенале на графичните изкуства (Любляна), във 2-то и в 4-то Биенале на изкуствата (Пекин). Негови творби са собственост на музеи, галерии и частни колекции: НХГ, СГХГ, Музей „Петер Лудвиг“ (Кьолн), Колекция на д-р Петер Лудвиг (Аахен), Музей за европейско изкуство (Кларенс – Ню Йорк), Музей на паметта за холокоста (Вашингтон), Музей за еврейско изкуство (Виена) и др. Греди Асса живее и работи в София. Професор в Националната художествена академия.
Член на СБХ от 1985.

+++

Повече за художника можете да видите тук: