BG плакатът - предмет на обожание, на колекционeрска страст и на международни проекти, но и изкуство, което безславно „напусна” градската среда и загуби цели свои същностни раздели, посветени на киното и театъра.
Естествено, щетите и негативите са и за средата, и за плаката...
Във време на агресивна комерсиална реклама, качественият плакат, носещ социални и културни послания "влезе" в изложбените зали, което е безспорен знак за съпоставимост с останалите визуални форми, но изчезна от най-голямата и влиятелна галерия - улицата...
Възможно ли е тези парадокси да провокират и пораждат алтернативни посоки за развитието на плаката?
Вече 20 години международното триенале на сценичния плакат – София, коментира тези теми чрез изкуството на своите участници – над 1100 артиста от всички континенти, сред които и най-влиятелните майстори в областта на графичния дизайн, чрез 7-те си издания, 100-те изложби у нас и в чужбина, и чрез над 15-те албумни издания и каталози.
Един от възможните отговори е международният проект КОНТАКТ, с чиято изложба, триеналето отбелязва своята 20-та годишнина. Колекцията е формирана от плакати, създадени по покана на триеналето - дело на художници от различни страни и различни поколения. В нея са обединени плакати, селектирани от журито на анонимния конкурс за млади български автори и дебютанти с тези на специално поканените утвърдени имена от света на плаката, включително и на български артисти, носители на награди от триеналето. По думите на ръководителя на проекта Божидар Икономов: „темата е общочовешка, разнопосочна, многопластова. Заредена е с очакване за наситени с провокация, ирония и емоции плакати”.
Проектът се осъществява с подкрепата на: Столична община, Съюза на българските художници и преди всичко на авторите, приели да създадат плакати по темата.