живопис и дървопластика
откриване: 21 април, петък, 18:00 часа
Настоящата изложба е равносметка от изминат активен творчески път през последните десет години и е посветена на шейсетгодишнината на автора. Основните теми в творбите се основават на лични преживявания и разбирания за съвременна интерпретация на любимия пластичен материал – дървото.
Материалът дава широко поле за творческа изява с големите си пластични възможности и със своята топлота. Дървото е обединяващият материал в произведенията, а
комбинацията от различните видове дървесина с други материали
е част от търсенията на автора, които намират израз в необичайни взаимодействия с висока естетическа визия. Представена е художествената посока, която той развива през последните години и която показва впечатляващото овладяване на цветове и различна патина в серията пластични живописни картини. „Шестият елемент“, „Кубоцентрична система“, серията „Топографски карти“, диптихът „Графични пластики“ са част от имената на творбите в изложбата.
Някои от произведенията в експозицията са свързани с участия в престижни световни форуми: VIII Бианале за съвременно изкуство в Пекин (2015); XX Биенале Сервейра, Португалия (2017), което е едно от най-старите биеналета в света; XXVI Международен салон за съвременно изкуство – Люблин, Полша (2022).
+++
Роберт Цанев е сред най-популярните български художници, специализирани в работата с дърво. Но би било неточно и непълно да го определим еднозначно като „резбар“, защото това би имало ограничаваща роля за разбирането на творческите му търсения. Независимо, че Цанев е преподавател тъкмо в специалност „Резба“ на Националната художествена академия, неговото творчество не би трябвало да бъде определяно само от характеристиките на даден материал. Най-малкото защото този художник вече от десетилетия използва различни материали, които комбинира в многокомпонентни произведения, несъмнено родеещи се с изкуството на инсталацията. Не на последно място трябва да се каже, че този подход е видим като влияние и в работите на неговите студенти.
Авторът показва сравнително малки формати на свои пластични решения от последните десет години, като много от тях са първоначални варианти на скулптури, по-късно реализирани в друг мащаб на различни симпозиуми (по-голямата част международни) и вече възможни за показване като фотодокументация, нещо, което авторът планира в следващо представяне. Настоящата изложба притежава цялостна концепция и носи въздействие, търсено чрез специфичен подбор на произведенията – развити в няколко тематични серии. Тези серии са наречени „Геометрични цветя“, „Кубохранилища“, „Кораби“, „Графични пластики“. Това са свободностоящи скулптури или релефи, които са изградени от различни видове дърво, като много характерна за този автор е полихромията – постигната както чрез структурата на естествения материал, така и чрез допълнително оцветяване. „Кубохранилищата“ представляват модулни конструкции, в които участват няколко вида дърво, комбинирани с метални елементи, мрежи или умишлено видими сглобки. В една от тези конструкции Цанев буквално е „скрил“ кубче дървесина на хиляди години, донесена от му от Австралия от негов колега. Вероятно едни от най-интригуващите произведения в изложбата са от серията „Графични пластики“, създадени от множество сложно преплетени ленти от различно дърво. Това са плоскостно развити абстрактни композиции, които независимо, че са наречени „графични“, още веднъж разкриват афинитета на Роберт Цанев към подчертано живописни решения.
Всичко това логично води до заключението, че това е изложба, в която се срещат границите на много визуални и концептуални полета. Роберт Цанев ни показва още веднъж как е възможно да останеш в собствената си професионална дейност, като едновременно с това обогатяваш и разширяваш нейните традиционни граници.
Свилен Стефанов
+++
За автора
Роберт Цанев е роден през 1963 в Габрово. През 1987 завършва специалност „Резба“ в Националната художествена академия. Участва в множество колективни и общи изложби на дърворезбата в България. Реализира самостоятелни изложби в София, Виена и Будапеща. Участва в симпозиуми за скулптура, в които взима участие: в Унгария, Швейцария, Босна и Херцеговина, Италия, Германия, Франция, Турция, Сърбия, Румъния, Словения. През 2021 е съучредител на Сдружение за изобразително изкуство „Съдът – смисъл и форма“. Член на СБХ, секретар на секция „Дърворезба“ (1998 – 2002). От 2004 е доцент в Националната художествена академия, от 2020 е заместник-ректор.
Избрани селекции и награди: 2022 – XXVI Международен източен салон на изкуствата, Люблин, Полша, номинация; 2018 – Наградата на СБХ на биенале „Тенец“, Монтана; 2018 – IX Международно биенале на малките форми, Плевен, номинация; 2018 – Симпозиум „Облог в Трявна”, първа награда; 2017 – XIX Международно артбиенале Сервейра, Португалия; 2016 – VIII Международно биенале на малките форми Плевен, диплом; 2015 – VI Международно биенале Пекин, Китай; 2012 – Награда на Столична община, район „Изгрев“, за постижения в областта на визуалните изкуства; 2010 – Международен конкурс на Асоциация АЛКАЕСТ, Чита ди Кастелло, Перуджа, Италия, трета награда; 2010 – Награда на СБХ на Националната изложба „Дървопластика”, Велико Търново. Негови творби притежават Националната галерия – сбирка приложни изкуства, ХГ „Кирил Петров“ – Монтана, ХГ „Жорж Папазов“ – Ямбол, Специализиран музей за резбарско и зографско изкуство – Трявна, ГХГ – Балчик, галерия Вила „Меркел“ – Еслинген ам Некар, Германия, Колекция на асоциация АЛКАЕСТ – област Перуджа, Италия, Колекция от дърворезба и дървопластика на International Wood Culture Society (IWCS) в Ескишехир, Турция, Колекция на Root Palace Buddha Kingdom cultural zone, Кайхуа Китай.
Резиденции: 2015 – Cite Internationale des Arts, Париж, 1989 – ателие „Вила Меркел“, Еслинген ам Некар, Германия.