Освобождението на страната е повратен момент в развитие на пластическите изкуства по днешните български земи. То напуска храмовите пространства и поема по своя светски път. В наново появилата се на картата на Европа държава започват да се устройват и първите светски изложби, а един от първите държавнически жестове в това поле на културата е подредената в рамките на Първото българско промишлено-земеделско изложение в Пловдив обща художествена изложба, в която вземат участие Антони Пьотровски, Емил Холарек, Иван (Ян) Мърквичка, Петко Клисуров, Антоан Барбие, Иван Димитров, Никола Попов, Николай Павлович, Антон Митов, Иван Ангелов, Димитър Багрилов, Константин Величков и Райна Кериметчиева. Въпреки че изложбата не се радва на голям медиен интерес и не среща особено разбиране от публиките, тя генерира редица позитивни процеси. С направените от княз Фердинанд I Български откупки от изложбата и последващото им даряване на българската държава се полагат основите на художествения отдел при сформирания същата година Народен музей. Именно тази първа по рода си обща художествена изложба е и сред инициативите, предопределили създаването на първото професионално художествено обединение през 1893 – Дружеството за поддържане на изкуството в България.