Галерия (14)

11.08 – 30.09.2023
Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ - Варна

Meждународното биенале на графиката - Варна, е едно от най-дългогодишните в света, най-голямото на Балканския полуостров,

с над 40-годишна история, която го утвърждава като авторитетно събитие, показващо тенденциите в световното и в българското графично изкуство.

Негова последователна политика е да представя и утвърждава класическите графични техники.

+++

22. Международно биенале на графиката беше открито при голям интерес на 11 август в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ - Варна. Биеналето се организира от Галерията за графично изкуство - Варна, в партньорство с Община Варна, Министерството на културата и Съюза на българските художници (СБХ). На откриването говориха зам.-кметът по културата на Община Варна Ралица Герасимова, която поздрави артистите от името на кмета Иван Портних, директорът на Галерията за графично изкуство Венцеслав Антонов и директорът на Градската художествена галерия - Варна - Доротея Павлова.

+++

От близо 623 чуждестранни графики на 390 автори са селектирани 376 графики на 210 автори, а българското представяне включва 114 автори със 158 графики. Художниците са от 53 държави, като с много силно участие са артистите от Мексико, Тайланд, Япония, представени са и държави като Южна Африка, Бангладеш, Чили, Пуерто Рико, Полша, Канада, Доминиканската република.

+++

Жури

проф. Стоимен Стоилов, председател и членове – Лили Бошевска, директор на културно-информационен център - Битоля, доц. д-р Деница Янева, преподавател във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, Венцеслав Антонов, директор на Международното биенале на графиката - Варна и член на международното жури Владо Горески (Северна Македония), директор на Международното триенале на графиката - Битоля.

+++

Награди

  • Голямата награда на град Варна е присъдена на Жинту Мохан Калита (Индия) за произведението „Мааа“, 2021, гравюра на дърво, 80х120 см.
  • Специална награда на журито заслужи проф. Буян Филчев (България) с „Яйце“ 2022, смесена техника, 100 х 70 см.
  • Три равностойни награди отиват при:

Охая Хитоши (Япония) за „Сфера на живот - Вода“, 2021, офорт, акватинта, 90 х 60 см

Дъглас Босли (САЩ) за „Короната“, 2022, мецотинто, 60 x 100 см

Никол Нешева (България) за „Теб ли трябва да пазя?“ II, 2023, суха игла, 78 x 98 см
 

Охая Хитоши (Япония) / „Сфера на живот - Вода“, 2021, офорт, акватинта, 90х60 см

 

+++

Директорът на Галерията за графично изкуство, Венцеслав Антонов споделя пред Нина Локмаджиева кое е характерното за това издание на престижния форум:

 

„В това издание, вече след пандемията, се усеща едно успокояване сред графиците. Радва ни, че българското участие определено е най-доброто от много години насам. Докато при предни издания имахме 50-60 представители, сега те са 114, което ясно показва раздвижване. Въпреки че не всеки е равностоен, желанието ни е да покажем българската графика в пълния й вид, макар и недотам изчистена като стилове. Моята идея е да популяризираме повече графиката. Тя има сложна техника, която обаче й позволява да бъде най-комуникативно изкуство между държавите, защото при нея са касае за отпечатъци, за тиражи и за реализация на хартиена основа. Усилията на графичните форуми са да се представят много по-лесно произведенията на художниците. А и те са много повече в Европа.

Нашето биенале се намира в такава фаза, в която нямаме проблеми с участници, те са многобройни, така че ние нямаме затруднения. Най-голямата тежест през годините винаги е поемала Община Варна. Биеналето е търсен форум от художниците в различни страни, има над 40-годишна история и утвърждава авторитета си с всяко следващо издание. И спорни моменти е имало през тези години, но ние сме в една добра, според мен, позиция. А всъщност това е първата международна проява на изкуството навремето извън столицата и чест прави на град Варна да има този форум. Като обърнем поглед назад, виждаме с колко много усилия Варненското биенале извоюва своето място на световната художествена сцена. Помня, че имаше по-трудни години, когато на международното участие се гледаше по-подозрително, но с времето всичко стана нормално.

Накъде върви графиката в последните години? - Графиката, благодарение на многото технологии, които се появиха, получи много по-голяма разноликост, а и форматите й се промениха. Но ние продължаваме да поддържаме статуквото, уредено в нашия регламент - да награждаваме само творби, които са в класически техники. Някои ни критикуват, че го няма моментът на разнообразие, но ние държим една по-консервативна позиция и каним автори, които работят в традиционните техники.

Можем да кажем, че Варненското е класическото биенале на графиката в Европа.

проф. Буян Филчев (България) / „Яйце“ 2022, смесена техника, 100 х 70 см

 

Все пак допускаме за участие и автори с произведения в други техники, без да бъдем в разрез с нашия регламент, а за да покажем, че има начин една техника да се познава от хората. Такъв тип произведения са обичайно в леките техники, които предполагат принтери, предполагат някои манипулативни похвати, но пак имат своите достойнства. Ние останахме консервативни, за разлика от Триеналето в София, където има свободен достъп всякакъв вид техника.

Никол Нешева (България) / „Теб ли трябва да пазя?“ II, 2023, суха игла, 78 x 98 см

 

При нас аз поканих 400 автори от Европа и от още почти 50 страни. Някои пратиха творби, други - не, но ние поддържаме стимула да се работи с класическите техники. И след залеза на биеналето в Белград и промяната във фокуса на форума в Любляна, Варненското остана последното голямо биенале на графиката на Балканите. Не случайно е признато и от ЮНЕСКО. А многобройните участници са доказателство, че графичното изкуство е живо в своята най-истинска форма - в класическия си вид и техники.“
 

+++

Още информация открийте във Фейсбук страницата International Print Biennial Varna
тук

+++

Четете за Варненското биенале и в Арт Варна

тук

 +++

Повече информация може да прочетете 

тук