Галерия (2)

3 февруари 2018
ХГ „Владимир Димитров – Майстора“, Кюстендил

Житейският и творчески път на Мила Милчева (1934 – 2014) е разделен почти поравно между България и Германия. Биографията ѝ е като приключенски роман: ранна загуба на бащата офицер, герой от три войни, несправедливо обвинен, осъден и екзекутиран от т.нар. Народен съд, пълна конфискация на имуществото и политически репресии срещу цялото семейство, няколко пъти ѝ отказват да я приемат в Художествената академия въпреки отлично издържаните приемни изпити, а след като най-накрая се добира до там, само след две години по повод на унгарското въстание през 1956 я изключват по политически причини. „Възстановяват“ я след личната намеса на партийния вожд Вълко Червенков, пред когото тя смело се защитава при случайна среща в една галерия. През 1961 се дипломира с оценка „отличен с похвала". До 1968 г. печели редица конкурси и осъществява украсата на големи архитектурни обекти у нас (награда на Съюза на архитектите през 1967).

Мина Милчева  / Портрети



Многостранният ѝ талант се изявява и в областта на живописта и особено на портрета. Но след редица творчески разочарования в борбата ѝ срещу политическите неправди и безполезни опити да изплува от блатото на т.нар. социалистически реализъм Мила Милчева поема рисковете на емиграцията. Бяга на Запад през „зелената граница“ с риск да я хванат и върнат в България с окови на ръцете. Установява се в Мюнхен, където намира благоприятна почва за творческо развитие и се утвърждава като самобитен творец, свързан завинаги с корените си. Изгражда изключително успешна кариера на свободен художник и преподавател по рисуване, портрет, живопис, стенопис във Фолксхохшуле (свободен вечерен университет за хора от различни възрасти). За над 35-годишната ѝ преподавателска дейност е отличена със „Златната игла“ – висока педагогическа награда в Бавария. През 1974 скорошната емигрантка от България печели конкурс измежду десетки германски и други европейски художници за монументална украса на новопостроено модерно училище, обявено по-късно за най-красивото в цялата провинция. Друга нейна конкурсна стенописна творба от 1981 краси болницата в престижния квартал „Богенхаузен“ в баварската столица.

Мила Милчева редовно участва в общогерманските художествени изложби, като нейни произведения печелят награди на тях. Тя изгражда свой собствен стил, наричан от критиката монументална портретна живопис или портретна живописна композиция. Междувременно започва да използва и смесена техника, при която по подобие на старите майстори включва в работите си златен варак. (Такива образци са представени и в настоящата изложба).

„Прозорец към душите“ е изложба, на която могат да се видят

портрети, надминаващи представата за класическите образци,

но също и малки картинки – илюстрации към детската „The owl book“ („Книжката на бухала“), плод на дългогодишното приятелство и творческо сътрудничество между художничката и световноизвестния славист и българист професор д-р Томас Бътлър (1929 – 2014) от Харвард.

Художественото наследство на Мила Милчева включва произведения в областта на монументалната и битовата керамика, живописта и портрета, стенописа, графиката, оформлението на книги… Нейните портрети (най-много на деца) красят десетки домове в Германия и други европейски страни. Тя е дългогодишен член на Съюза на свободните немски художници и е включена в различни издания на енциклопедичните справочници „Кой кой е“ за най-известните личности в областта на културата и изкуството в новата си родина. Макар и посмъртно част от нейното наследство вече стана достояние и на българските почитатели на изкуството, а някои от картините ѝ ще останат във фонда на галерията „Владимир Димитров – Майстора“. 

Смислови групи: