Йонко Бонов
Галерия (1)

Велизар Димитров / от изложбата

30 април – 13 юни 2021
РИМ – София

Вече няколко десетилетия Велизар Димитров работи в сферата на графичния и пространствения дизайн. Автор е на редица запазени знаци на български и чуждестранни организации. Реализира проекти за музейни експозиции и за естетизация на градска среда.
 
Наскоро в изложбеното пространство на Триъгълната кула на Сердика, филиал на Регионалния исторически музей на София, той представи дигитално обработени фотографии на архитектурни паметници и градски пейзажи, природни феномени и емблематични сгради, заснети от него по време на пътуванията му в Европа през последните 20 години.
 
Велизар Димитров определя експозицията под надслов „Европа – дигитални трансформации“ като авторски експеримент в технологично отношение, в основата на който е фотографското изображение, обработено така, че всеки от експонатите придобива графично въздействие.
Внушението за непосредствената изразителност на този вид кавалетно изкуство Димитров постига чрез
намеса в структурата на образа чрез дигитализация.

От друга страна, той прави своя вторична намеса в композицията чрез обобщаване и изчистване на детайли, които носят излишна обстоятелственост и репортажност.
 
След продължителни търсения и обработка творецът постига характерното черно-бяло графично състояние, търсейки внушението и ефекта на различни по сила и по тоналност щрихи, направени сякаш с гравьорска игла и с разностепенно разяждане с киселина. Използвайки възможностите на дигиталната визуалност, Велизар Димитров подчертава контури, уплътнява графични полета, решава проблеми, свързани със светлосянката, хвърля рефлекси, типични за отразената светлина. Обработката на всички тези над 30 изображения му отнема около две години. Всъщност „Европа – дигитална трансформация“ е продължение на неговите търсения в тази насока отпреди няколко години. През 2019 дизайнерът представи в същата зала изложба, озаглавена „София – 140 години столица на България“. Тогава неговите дигитални художествени фотографии въздействаха като ярки живописни платна.

Смислови групи: