На 12 декември 2024 от 17:30 часа в Полския институт в София ще се състои премиерата на документалния филм „Лекс Древински в Космоса“. Големият плакатист и приятел на Международното триенале на сценичния плакат – София ни предостави този нов филм, допускайки ни в съкровения свят на своите творчески подбуди. Прожекцията е част от програмата, популяризираща статута на предстоящото през 2025 XI Международно триенале на сценичния плакат.
+++
Лекс Древнински, Полша/Германия
В плаката отнемането означава повече от прибавянето е възгледът, белязал творчеството на един от значимите автори в съвременния графичен дизайн, превърнал се през последните десетилетия може би в най-награждавания плакатист.
Лекс Древински е ненадминат виртуоз на лаконичния знаков изказ, автор на находки, които са интелектуално и визуално предизвикателство.
Възпитаник на прочутия майстор на плаката проф. Валдемар Швиежи, сам той е професор със силно влияние върху няколко поколения студенти от художествените академии в Познан и Шчечин в Полша и Потсдам в Германия. Емблематични и въздействащи, плакатите му са спечелили над 180 предимно международни признания, сред които Големите награди в международната изложба Нингбо 2001; международния конкурс Обичам дизайна, Пекин 2002; Международно триенале на сценичния плакат - София 2007; виртуалното биенале в Прага 2011;Техеран 2012; златни медали от Сатирикон, Легница 2004 и биеналето в Мексико 2010 и много други. Организирал е над 60 самостоятелни изложби в различни точки на планетата, сред които: Атина, Барселона, Берлин, Варшава, Дамаск, Гуадалахара, Лондон, Мадрид, Мексико, Никозия, Пекин, Стокхолм, Кито. През 2000 г. неговият LexICON A - Z е изложен в центъра Жорж Помпиду, като пример за графичен обект, изразяващ понятията на човека от 21 век, а иконичните му плакати са разпознаваеми знаци в актуалната визуална сцена.
Специално за българската публика, Лекс Древински отговори на няколко въпроса:
Как се насочихте към изкуството на плаката и как той-плакатът допринасе за формирането Ви като визуален артист
Като дете бях голям фен на киното. Най-краткият път до киното беше филмовият плакат. Ето как любовта към киното еволюира в любов към плакатите. Имах късмет при тези нещастни обстоятелства (да живееш при комунизма), че създателите на плакатите, които стояха пред очите ми, бяха представители на полската плакатна школа и един от тях, Валдемар Швежи, беше моят бъдещ професор и ръководител на дипломната ми работа.
Големите учители и големите грешки при плаката. Посочете ваш колега плакатист на когото се възхищавате.
Големите плакатисти са художници, фокусирани върху себе си, но не са непременно големи учители. За съжаление същите станаха, против собствената им воля, мисля, обект на безмилостно копиране от техните ученици, асистенти, колеги професори и т.н. Трябва да се мисли по свой начин, без значение с какви личности си имаш работа. Ценя онези, които са допринесли с нещо свое за плаката (и отвъд него) и чиито имена са широко известни.
Посоки и тенденции, които бихте откроили в развитието на плаката.
Не мога да посоча нови посоки. Това, което забелязвам, е еклектизъм в плакатното изкуство. Когато нямаш какво да кажеш, говориш безкрайно. Също като политиците. Това, което ме дразни, е разпространяващата се имитация на стилове, която стигна толкова далеч, че вече не се имитират само оригинали, но и копия.
Бъдещето на сценичния плакат.
Противно на предсказанията на Касандра, които се повтарят от десетилетие на десетилетие, че идва краят на плаката, той очевидно не е загубил популярността си. Докогато има култура, ще я придружава и плакат. Не е нужно да е ръчно изработен и отпечатан на хартия, и дори не е нужно да се нарича плакат.
Ролята на плаката в съвременната визуална култура.
Плакатът не е непременно материален обект, а по-скоро начин на мислене. Човек може да назове явления, хора, ситуации, поведение, които са толкова подобни на плакат, че няма нужда да бъдат затваряни в твърдата рамка на хартиен формат B1 или A0.
Буква или образ?
Образ. Оставете писането на писателите и поетите. Но има и изключения.
Кое е най-голямото предизвикателство в работата на един плакатист?
Идеята. Без нея не може да има плакат.
Какво съветвате младите хора, които ще изберат плаката за свое поприще?
Ако започват работата си, търсейки „вдъхновение“ в интернет, или получават главоболие от мислене за нея, значи не е за тях. Има толкова много други красиви и полезни професии. Вместо доктори по изкуствата да станат доктори по медицина.
Албена Спасова